For Widerøe fører det til at de innfører vektbegrensninger på flyvninger, det vil si færre passasjerer, slik at de kan ha med ekstra drivstoff i tilfelle de ikke får landet som planlagt, melder NRK.
Det er det bakkebaserte og radiobaserte landingsnavigasjonssystemet som i årene framover skal byttes ut med satellittbasert navigasjon (GNSS).
Satellittbaserte innflyvningssystemer er sårbare for manipulasjon, noe som har blitt vanligere de siste årene.


I fjor stanset Finnair flyvninger til flyplassen Tartu i Estland fordi flyplassen ikke hadde alternativ til satellittbasert system.
Avinor sier de beholder alternativt navigasjonssystem på mange nok flyplasser.
– Utfasing av bakkebaserte anlegg på en del av de minste flyplassene blir ikke vurdert som sikkerhetskritisk, men kan påvirke regulariteten noe, sier Avinor-direktør Abraham Foss til NRK.
GNSS
Global Navigation Satellite Systems (GNSS) er en samlebetegnelse for satellittsystemer som brukes til posisjonering, navigasjon og tidssynkronisering (PNT).
I dag finnes det en håndfull slike systemer, hvor det amerikanske GPS er ett av dem. I tillegg har vi det europeiske Galileo-systemet, det russiske GLONASS, det kinesiske BeiDou, samt noen mindre regionale systemer. Moderne mottakere bruker i dag alle de fire store GNSS-systemene når en posisjon skal beregnes.

Nederlag for Støre: Flertall for fortsatt arbeid med Stad-tunnelen







