tunneler

187 meter under havet: Eysturøytunnelen (11,2 km lang) på Færøyene er åpnet

Den undersjøiske tunnelen vil redusere reisetiden til hovedstaden Tórshavn fra flere steder på Færøyene.

Eysturøytunnelen har åpnet og trafikken er i gang.
Eysturøytunnelen har åpnet og trafikken er i gang. Foto: NCC/Olavur Frederiksen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
20. des. 2020 - 10:03

I en direktesending på færøyisk TV ble Eysturøytunnelen høytidelig åpnet på lørdag.

FAKTA:

Eysturoyartunnilin:

  • Undersjøisk tunnel mm.
  • Byggetid: 2016–2020
  • Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
  • Bredde: 10,5 m
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: - 187 meter
  • Finansiering: Passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: 1,4 mrd NOK

  

Sandoyartunnilin:

  •  Undersjøisk tunnel mm.
  • Byggetid: 2018-2023
  • Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
  • Bredde: 9,5 meter
  • Antall døgnpasseringer: 310 biler
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: - 147 meter
  • Finansiering: Passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: 1,1 mrd. NOK

– NCC gratulerer alle innbyggere på Færøyene og selskapet Eystur- og Sandoyartunlar med åpningen av tunnelen. Som hovedentreprenør gleder vi oss med innbyggerne over ferdigstillelsen av denne første av to nye undersjøiske veitunneler på øyriket, som samtidig er den tredje undersjøiske tunnelen NCC bygger på Færøyene – og levert i henhold til plan, sier NCC-leder Per Jonsson for division Civil Engineering Norge i en pressemelding.

– Vi fortsetter nå arbeidet med den 10,8 kilometer lange Sandoyartunnelen og ser fram til ferdigstillelsen av denne mot slutten av 2023, sier Jonsson.

NCC vil etter tunnelåpningen starte arbeidet med nedrigging, som vil pågå til begynnelsen av februar 2024.

Tunnelbyggingen startet i januar 2017, og med gjennomslag i tunnelløpet 7. juni 2019. På sitt dypeste er tunnelen – 187 meter og den har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Med hele tunnelsambandet åpnet for trafikk er den færøyske hovedstaden Tórshavn koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður.

NH90 om bord på fregatten Fridtjof Nansen i 2020.
Les også:

Ferskt dokument røper nye detaljer om statens bomkjøp

 

– Knytter Færøyene sammen

Tunnelåpningen er en stor begivenhet på Færøyene, som ble overført på direktesendt fjernsyn slik at de rundt 50.000 innbyggerne kunne være med og oppleve det hele. Selve åpningen ble foretatt av den færøyske finans- og samferdselsminister Jørgen Niclassen.

Fv. den færøyiske finans- og samferdselsminster Jørgen Niclassen skjærer over snoren og åpner Eysturøytunnelen sammen med borgermester Annika Olsen i Torshavn, helt til venstre administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST). Foto:  NCC/Olavur Frederiksen
Fv. den færøyiske finans- og samferdselsminster Jørgen Niclassen skjærer over snoren og åpner Eysturøytunnelen sammen med borgermester Annika Olsen i Torshavn, helt til venstre administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST). Foto:  NCC/Olavur Frederiksen

– I dag gleder vi oss alle på Færøyene over at dagen er kommet der vi kan sette i gang trafikk gjennom Eysturoytunnelen. Åpningen av tunnelen er svært viktig fordi den bidrar til å knytte det færøyske samfunn, bedrifter og mennesker her nærmere hverandre, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).

– Byggingen av Eysturoytunellen har gått bra, og jeg vil gjerne takke NCC og NCC sine medarbeidere for et flott gjennomført arbeide. Drivingen av Sandoyartunellen er nå over 60 prosent ferdig, og vi ser frem til gjennomslag om et års tid, og håper på at den kan åpne etter plan i 2023, sier Samuelsen.

Prosjektsjef Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure takker EST og byggeledelsen for et godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats.

Første og eneste undersjøiske rundkjøring i Atlanterhavet. Foto:  NCC/Olavur Frederiksen
Første og eneste undersjøiske rundkjøring i Atlanterhavet. Foto:  NCC/Olavur Frederiksen

– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og som vi leverer rundt to måneder foran plan. Nå ser vi fram til å fortsette arbeidet med byggingen av Sandoyartunnelen, sier NCCs prosjektsjef på Færøyene.

Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj og USAs president Donald Trump skal forhandle om tilgang til landets mineraler. Her fra et møte mellom de to i Trump Tower i New York i september i fjor.
Les også:

Mineral-ekspert om Trump-utspill: – Jeg forstår det ikke

Største infrastruktursatsing

NCC er i full gang med andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,8 kilometer lange Sandoyartunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy. Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsingen på Færøyene noensinne.

Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum (Sp) kaller næringsministeren inn til Stortinget for å stille henne til veggs om pengebruken i Statkraft.
Les også:

Reagerer kraftig på lukrative leder­lønninger og milliardtap i Statkraft

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.