– Albertprisen er et flott eksempel på et helt konkret og positivt tiltak for å styrke realfagene i Norge. I tillegg til å gi utfordringer til og premiere ungdom som er spesielt interessert i matte, så er det også viktig at de som bruker tid og energi på å bli bedre i matte får se at de ikke er alene. Både for ungdommen, foreldre og lærere er det viktig å synliggjøre at det ikke er sært og rart, men både klokt, morsomt og sosialt å satse på realfag, sier Abelia-direktør Paul Chaffey til Teknisk Ukeblad.
16 førstepremier
Finalen i konkurransen, som er et samarbeid mellom Abelia og Det Norske Veritas, gikk av stabelen på Høvik i helgen. Av totalt 67 finalister fikk 16 førstepremie, ni stykker fikk andrepremie og 16 stykker tredjepremie.
Førstepremievinnerne fikk i år gavekort til en verdi av 3000 kroner hver.
– Det er svært gledelig å se studentenes engasjement og den gleden de viser over resultatene de oppnår. Det forteller meg at entusiasmen for realfag er til stede og at vi i Norge har et godt grunnlag å bygge videre på, sier DNVs landssjef Einar Tore Moe.
Les også: Studenter sliter med førsteåret
Dårlige basisferdigheter
Konkurransen har som formål å øke interessen for realfag blant skoleelever, og har oppgaver basert på pensum for første trinn på videregående skole.
Fagansvarlig Per Berg poengterer at basiskunnskapene hos mange elever er for dårlige, og at fokus i Albertkonkurransen er rettet mot kunnskaper og ferdigheter i likninger og algebra.
– Fortsatt er det dessverre slik at mange studenter har store problemer med høyere utdanning, nettopp fordi basiskunnskapene er for dårlige. Om Kunnskapsløftet over tid vil rette opp noe av dette gjenstår å se. Personlig er jeg redd for at det i dag fokuseres for mye på digitale verktøy som skal hjelpe elevene til å slippe å lære nettopp disse tingene. Den eventuelle gleden dette gir vil vise seg å være meget kortvarig, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: Vil fjerne ordet "realfag"
Mange finalister
Albertkonkurransen startet i år i januar med tre nettbaserte innledende runder, og elevene kvalifiserte seg ved å svare riktig på samtlige oppgaver. 91 elever ble så trukket ut til finalen, og 67 stilte på Høvik i helgen.
– Det er første gang på flere år at antall finalister er så høyt. Dette er svært gledelig og inspirerende for oss som rekrutterer studenter fra realfagene, sier Einar Tore Moe.