TUNNELER

15. juni starter oppgraderingen av tunnelene på Haukelifjell

Fra og med 15. juni blir det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Statens vegvesen starter oppgradering av to tunneler og et rasoverbygg.

Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras.
Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras. Foto: Ingar Reinskås, Statens vegvesen
10. juni 2020 - 11:18

Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.

Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.

Det er Bertelsen & Garpestad som har fått oppdraget.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Vågslidtunnelen

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom klokka 23 og klokka 10. Lette kjøretøy kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom klokka 10 og 23. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 kilometer lang.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Haukelitunnelen

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somrene fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 kilometer lang.

Dette skal skje i begge tunnelene:

Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Bygge nye tekniske bygg
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann 
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
  • Forbedre brannsikringen
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut hele det elektriske anlegget
Anders H. Hansen (t.v.) i Sintef og Jens Petter Wold i Nofima tester FragoPro i en jordbærtunnel ved NMBU på Ås.
Les også

Med denne sensoren kan Thorvald plukke bare de beste bærene

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal dette skje:

  • Installere ny sikkerhetsutrustning
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut det elektriske anlegget
  • Bygge nytt teknisk bygg
Kart over ny vannforsyning i Oslo. TBM'en borer de 11 kilometerne fra Trosterud ved Alnabru og til Huseby.
Les også

De borer en ukjent tunnel – under et svært tettbygd strøk i Oslo

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.