tunneler

15. juni starter oppgraderingen av tunnelene på Haukelifjell

Fra og med 15. juni blir det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Statens vegvesen starter oppgradering av to tunneler og et rasoverbygg.

Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras.
Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras. Foto: Ingar Reinskås, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
10. juni 2020 - 11:18

Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.

Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.

Det er Bertelsen & Garpestad som har fått oppdraget.

Måbøtunnelen på riksvei 7.
Les også:

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog

Vågslidtunnelen

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom klokka 23 og klokka 10. Lette kjøretøy kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom klokka 10 og 23. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 kilometer lang.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta.
Les også:

Nå har arbeidet med rasfarlig flaskehals startet

Haukelitunnelen

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somrene fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 kilometer lang.

Dette skal skje i begge tunnelene:

Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Bygge nye tekniske bygg
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann 
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
  • Forbedre brannsikringen
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut hele det elektriske anlegget
 26.000 kroner. Det er hva hvert eneste skip igjennom tunnelen ville koste samfunnet i førti år, mente analytikere i 2018. Siden den gang har prislappen blitt høyere.
Les også:

Stad skipstunnel for dyr – vrakes av regjeringen

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal dette skje:

  • Installere ny sikkerhetsutrustning
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut det elektriske anlegget
  • Bygge nytt teknisk bygg
Seilasen gjennom tunnelen ville tatt cirka ti minutter.
Les også:

– Ikke den beste starten på en fredag

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.