tunneler

15. juni starter oppgraderingen av tunnelene på Haukelifjell

Fra og med 15. juni blir det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Statens vegvesen starter oppgradering av to tunneler og et rasoverbygg.

Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras.
Statens vegvesen har kalket traseen over Dyrskard fra helikopter for å få snøen på vegen bort til 15. juni. Det er også sprengt ned store snøskavler for å unngå ras. Foto: Ingar Reinskås, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
10. juni 2020 - 11:18

Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.

Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.

Det er Bertelsen & Garpestad som har fått oppdraget.

Multiconsult og Sotra Link Construction har satt av ti uker i Oslo tingrett til å finne ut av hvem som skylder hvem penger.
Les også:

Nå starter rettssaken mellom Multiconsult og Sotra Link

Vågslidtunnelen

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom klokka 23 og klokka 10. Lette kjøretøy kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom klokka 10 og 23. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 kilometer lang.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Haukelitunnelen

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somrene fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 kilometer lang.

Dette skal skje i begge tunnelene:

Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Bygge nye tekniske bygg
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann 
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
  • Forbedre brannsikringen
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut hele det elektriske anlegget
Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal dette skje:

  • Installere ny sikkerhetsutrustning
  • Reparere skadet betong
  • Skifte ut det elektriske anlegget
  • Bygge nytt teknisk bygg
Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.