100 meter lang rundkjøring: Ny E39 gjennom Knarvik

God dialog sikrer god tilrettelegging og trafikkflyt som normalt, når Statens vegvesen nå er inne i et to år langt anleggsarbeid på Knarvik.

Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol.
Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. juni 2021 - 10:54

Første uka i mars startet forarbeidet til en oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.

Veistrekningen blir trafikkert av 17.000 kjøretøy i døgnet.

Patria 6x6 er et sekshjuls pansret kjøretøy som utvikles gjennom et internasjonalt samarbeid. Forsvaret har anbefalt at Norge melder seg inn i samarbeidet.
Les også:

Forsvaret vurderer å kjøpe panservogner

Stor rundkjøring, ny trasé

For å bedre trafikksikkerheten i området, skal Vegvesenet bygge en stor, ny rundkjøring som er hele hundre meter lang.

– Med en slik løsning ønsker vi å sikre at bilistene bremser skikkelig ned. Dette er moderne trafikkavvikling som gir enda betre trafikksikkerhet enn i dag, sier byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen i en pressemelding.

450 meter av E39 blir helt ny, og får en trasé som ligger like ved dagens.

Anleggsområdet. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Anleggsområdet. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Arbeidet vil i hovedsak finne sted på dagtid, og skal være ferdig i mars 2023. Anlegget tar pause i fellesferien.

Fylket skal bygge tunnel og skredsikre fylkesvei 609 ved Heilevang i Sunnfjord. Prosjektet blir etter planen lyst ut i uke 10, og skal stå ferdig om cirka fire år.
Les også:

Skal bygge veier for over 3,4 milliarder i år

Regionsenter

I tillegg til å være et knutepunkt på E39 nord for Bergen, er Knarvik også regionsenter i Alver kommune og regionsenter i regionen Nordhordland.

Det har derfor vært avgjørende for Vegvesenet å ha god dialog med Alver kommune for å sikre at alle samfunnsviktige funksjoner blir ivaretatt mens veiutbedringen pågår. 

Anleggsarbeidet på selve E39 er lagt opp slik at begge kjørefeltene på dagens E39 vil være åpne for ferdsel som normalt gjennom hele anleggsperioden.

I tillegg til ny rundkjøring skal det bygges fortau og gang- og sykkelvei, ny undergang for myke trafikanter ved Stallane, og det blir ny kommunal vei fra rundkjøringen til Knarvik senter og Kvernhushaugane.

Med i prosjektet er også omfattende ledningsarbeid for Alver kommune, i tillegg til kabelarbeid.

Hovedentreprenør er Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol, og kontrakten har en verdi på 70,5 millioner kroner pluss moms.

Å få opp tempoet på produksjon av ammunisjon krever mer enn bare penger. Konsernsjef Morten Brandtzæg og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) under et besøk  på Nammo på Raufoss i fjor.
Les også:

Akutt ammunisjonsbehov: – Vi er rett og slett ikke store nok

Bompenger

Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet E39 Knarvik sentrum er et av prosjektene i bompengepakken Nordhordlandspakken.

Finansieringsplan for Nordhordlandspakken omfattar statlige midler, fylkeskommunale midler og bompenger. Nordhordlandspakken er vedtatt i en eigen stortingsproposisjon.

Bompengeinnkrevingen startet i desember 2019, og skal etter planen være ferdig i 2031.

Innbyggerne i Modalen kommune har sagt klart ifra at de ikke vil ha utbygging av et stort vindkraftverk i kommunens fjellområder. Her fra Storheia vindpark på Fosen.
Les også:

Innbyggerne sier nei til Norges største vindkraftverk: – Gir håp

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.