100 meter lang rundkjøring: Ny E39 gjennom Knarvik

God dialog sikrer god tilrettelegging og trafikkflyt som normalt, når Statens vegvesen nå er inne i et to år langt anleggsarbeid på Knarvik.

Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol.
Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. juni 2021 - 10:54

Første uka i mars startet forarbeidet til en oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.

Veistrekningen blir trafikkert av 17.000 kjøretøy i døgnet.

En av Bergens eldre trolleybusser av typen MAN Neoplan N6221 TG. De var 18 meter lange, og ble erstattet i 2020. (Arkivfoto)
Les også:

Legger ned landets eneste trolleybuss

Stor rundkjøring, ny trasé

For å bedre trafikksikkerheten i området, skal Vegvesenet bygge en stor, ny rundkjøring som er hele hundre meter lang.

– Med en slik løsning ønsker vi å sikre at bilistene bremser skikkelig ned. Dette er moderne trafikkavvikling som gir enda betre trafikksikkerhet enn i dag, sier byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen i en pressemelding.

450 meter av E39 blir helt ny, og får en trasé som ligger like ved dagens.

Anleggsområdet. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Anleggsområdet. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Arbeidet vil i hovedsak finne sted på dagtid, og skal være ferdig i mars 2023. Anlegget tar pause i fellesferien.

Den første Type 31-fregatten, HMS Venturer, ble levert til Royal Navy i mai. Sverige vurderer slike fregatter.
Les også:

Sverige kan velge utenlandske fregatter

Regionsenter

I tillegg til å være et knutepunkt på E39 nord for Bergen, er Knarvik også regionsenter i Alver kommune og regionsenter i regionen Nordhordland.

Det har derfor vært avgjørende for Vegvesenet å ha god dialog med Alver kommune for å sikre at alle samfunnsviktige funksjoner blir ivaretatt mens veiutbedringen pågår. 

Anleggsarbeidet på selve E39 er lagt opp slik at begge kjørefeltene på dagens E39 vil være åpne for ferdsel som normalt gjennom hele anleggsperioden.

I tillegg til ny rundkjøring skal det bygges fortau og gang- og sykkelvei, ny undergang for myke trafikanter ved Stallane, og det blir ny kommunal vei fra rundkjøringen til Knarvik senter og Kvernhushaugane.

Med i prosjektet er også omfattende ledningsarbeid for Alver kommune, i tillegg til kabelarbeid.

Hovedentreprenør er Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol, og kontrakten har en verdi på 70,5 millioner kroner pluss moms.

En av de søndre portalene til dagens Limfjordtunnel, som sto ferdig i 1969. Bildet er tatt i 2011.
Les også:

– En helt spesiell faglig disiplin

Bompenger

Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet E39 Knarvik sentrum er et av prosjektene i bompengepakken Nordhordlandspakken.

Finansieringsplan for Nordhordlandspakken omfattar statlige midler, fylkeskommunale midler og bompenger. Nordhordlandspakken er vedtatt i en eigen stortingsproposisjon.

Bompengeinnkrevingen startet i desember 2019, og skal etter planen være ferdig i 2031.

Vard Resilience-serien, med kystvaktfartøy i Jan Mayen-klassen i bakgrunnen. Disse kan være ett av alternativene til nye standardfartøy for Sjøforsvaret.
Les også:

Mener norske verft har kapasitet til å bygge disse fartøyene

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.