100 meter lang rundkjøring: Ny E39 gjennom Knarvik

God dialog sikrer god tilrettelegging og trafikkflyt som normalt, når Statens vegvesen nå er inne i et to år langt anleggsarbeid på Knarvik.

Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol.
Byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen (til høyre), og anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
17. juni 2021 - 10:54

Første uka i mars startet forarbeidet til en oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.

Veistrekningen blir trafikkert av 17.000 kjøretøy i døgnet.

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Stor rundkjøring, ny trasé

For å bedre trafikksikkerheten i området, skal Vegvesenet bygge en stor, ny rundkjøring som er hele hundre meter lang.

– Med en slik løsning ønsker vi å sikre at bilistene bremser skikkelig ned. Dette er moderne trafikkavvikling som gir enda betre trafikksikkerhet enn i dag, sier byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen i en pressemelding.

450 meter av E39 blir helt ny, og får en trasé som ligger like ved dagens.

Anleggsområdet. <i>Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>
Anleggsområdet. Foto:  Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Arbeidet vil i hovedsak finne sted på dagtid, og skal være ferdig i mars 2023. Anlegget tar pause i fellesferien.

Björn Coster er markedsansvarlig i Kongsberg Norcontrol og sentral i teknologiutviklingen for å levere den nye generasjonen med overvåkingssystem til havnen i Singapore.
Les også

Verdens nest travleste havn overvåkes med norsk teknologi

Regionsenter

I tillegg til å være et knutepunkt på E39 nord for Bergen, er Knarvik også regionsenter i Alver kommune og regionsenter i regionen Nordhordland.

Det har derfor vært avgjørende for Vegvesenet å ha god dialog med Alver kommune for å sikre at alle samfunnsviktige funksjoner blir ivaretatt mens veiutbedringen pågår. 

Anleggsarbeidet på selve E39 er lagt opp slik at begge kjørefeltene på dagens E39 vil være åpne for ferdsel som normalt gjennom hele anleggsperioden.

I tillegg til ny rundkjøring skal det bygges fortau og gang- og sykkelvei, ny undergang for myke trafikanter ved Stallane, og det blir ny kommunal vei fra rundkjøringen til Knarvik senter og Kvernhushaugane.

Med i prosjektet er også omfattende ledningsarbeid for Alver kommune, i tillegg til kabelarbeid.

Hovedentreprenør er Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol, og kontrakten har en verdi på 70,5 millioner kroner pluss moms.

Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen

Bompenger

Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Skisse: Slik skal rundkjøringen bli. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet E39 Knarvik sentrum er et av prosjektene i bompengepakken Nordhordlandspakken.

Finansieringsplan for Nordhordlandspakken omfattar statlige midler, fylkeskommunale midler og bompenger. Nordhordlandspakken er vedtatt i en eigen stortingsproposisjon.

Bompengeinnkrevingen startet i desember 2019, og skal etter planen være ferdig i 2031.

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.