INDUSTRI

X-bow klar for iskalde farvann

25. aug. 2008 - 16:05

Det er rederiet Polarcus som nå bestiller seks nye seismikkskip med Ulsteindesign.

Stor tro på X-bow

Fartøyene er av typen Ulstein SX124, SX133 og SX134 og skal bygges ved Drydocks World i Dubai med levering høsten 2009 og på nyåret i 2010.

Les også:

– Norge har et komplett og kunnskapsrikt miljø innenfor seismikk og offshore. Vi har tro på X-bow-konseptet, spesielt med tanke på miljøet. Vi er dessuten opptatt av at mannskapet om bord skal ha gode og trygge arbeidsforhold, og mener at dette er et design som bidrar til også å møte disse kravene, sier visedirektør Peter Zickerman i Polarcus i en pressemelding.

Første med isklassifisering

De to nye designene SX133 og SX134 er de første X-bow-skipene som får Det norske veritas' (DNV) ICE-1A-klassenotasjon. Det betyr at de kan operere i arktiske farvann.

– Hele skuta er isforsterket med tykkere spant og hudplater. Det er avising- og ishindrende systemer på kritiske tanker og rør. Rømningsveier og redningsutstyr er også tilrettelagt med sikring mot ising under arktiske operasjoner. Propeller, gir og trustere er valgt og dimensjonert ut fra spesielle regler for å tåle operasjon i is, forteller administrerende direktør Rolf Inge Roth i Ulstein Design.

Bygger opp flåten

Polarcus er et relativt nytt rederi. Men flere av de involverte har fortid i selskapet Eastern Echo som bestilte seks seismikkfartøy med Ulsteindesign i 2007. Dette selskapet ble senere kjøpt opp av Western Geco.

Les også:

Polarcus jobber med å bygge opp en moderne, avansert og miljøvennlig flåte innenfor seismikkoperasjon.

De to SX124- og SX134-fartøyene blir utstyrt med 3D-seismikk og tolv streamervinsjer, mens de to multifunksjonelle seismikkfartøyene av typen SX133 blir utstyrt med seks streamervinsjer for 3D/2D-operasjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.