HAR FÅTT SVAR: Turbinbladene er revet i filler ved vindparken Klondike III i Oregon. Nå er årsaken til ulykken kjent. (Bilde: LiveLeak)
NACELLEN, NAV OG KON: Klar for montasje på Smøla i juni 2005. Her sees tydelig den doble værstasjonen som er på hver vindturbin. Det er denne som styrer innretningen mot vinden og rotorbladenes optimale vinkling mot vinden.
HYDRAULISK STYRING: Insstillingen av rotorbladene skjer hydraulisk. Ved nødstopp styres de automatisk i stallposisjon. De store akkumulatorene sørger for det.
STORE DIMENSJONER: Vindparken på Smøla under montering sommeren 2005. Hvert av tårnene rager 70 meter til værs, mens hvert av rotorbladene er 40 meter lange. (Bilde: Anders J. Steensen)

Vindkraftulykken: Vingene løp løpsk

  • Kraft

Siden sikkerhetssystemet var koblet ut manuelt, fikk vingene fritt løp og roterte vilt i en vindstyrke på 13-14 meter i sekundet.

En vindturbin løper løpsk dersom turbinbladene snurrer i vinden uten at generatoren belastes eller fordi sikkerhetssystemer er koblet fra.

I slike tilfeller vil vingene roterer hurtigere og hurtigere, selv ved relativt moderat vind. De mekansiske belastninger vil etter hvert overstige maksimalverdiene for kosntruksjonen og tårn eller vinger vil svikte.

I USA var det tårnet som til slutt ga etter, og knakk rett av.

Les også:
Menneskelig feil bak ulykken
Vindkraftverk knakk - kan skje igjen

To sikkerhetssystemer

Siemens Wind Power har nå avsluttet de første, foreløpige undersøkelsene etter ulykken, som krevde en amerikansk Siemens-arbeiders liv og skadet ytterligere en arbeider.

Danske Ingeniøren har fått detaljert forklaring på hva som skjedde:

Vindmøller er utstyrt med to uavhengige sikkerhetssystemer, hvor det primære er en hydraulistisk vingebremse på hver av vingene. Bremsen kan dreie den enkelte vinge ut av vinden, dersom belatningen på vingene forsvinner.

Da mister de oppdriften og og snurrer rundt i behersket tempo, inntil feilen på vingen er rettet. Vingen dreier også automatisk ut av vinden, dersom strømmen forsvinner.

I tillegg er det et sekundært system i form av en mekanisk bremse på generatorakselen.

Derfor knakk turbinen

På ulykkesdagen holdt arbeiderne på med en 500 timers-inspeksjon av vindturbinen. Under inspeksjonen ble alle tre vinger manuelt låst fast i driftsstilling for at de skulle kalibrere vingeinstillingene. Da navet ble forlatt etter inspeksjon, var vingene av ukjente årsaker fortsatt låst i driftsstilling. Etter at den mekaniske rotorlåsen ble fjernet, ble den mekaniske bremsen uheldigvis slått av, og turbinen løp dermed løpsk.

- Det er en kjede av ulykksalige hendelser som har ført til den tragiske ulykken, som kostet en amerikansk montør livet, sier teknologisjef Henrik Stiesdal i Siemens Wind Power til nettutgaven ing.dk.

Ny arbeidsinstruks

Som TU.no har skrevet tidligere, slår Stiesdal fast at det ikke er noen indikasjoner på at det var tårnets eller vingenes styrke det var noe galt med.

Men når turbinen får fritt løp i den aktuelle vindstyrken på 13-14 meter i sekundet, vil det være fatalt for konstruksjonen.

Siemens har nå gått ut med en advarsel til alle avdelinger om å innskjerpe rutinene for arbeidet i vindturbinene. En av innskjerpelsene er at bare en vinge må være låst i driftstilling av gangen.