Etter raset i Fjelltunvegen foreslår Ålesundutvalget at bolter som brukes til å sikre fjellskjæringer i boligområder får en levetid på minst 150 år. (Bilde: Mona Strande)
På 60-tallet bruktes bare svartbolter: Stålbolter uten noen form for korrosjonsbeskyttelse, hvorav svært mange har rustet helt bort i dag. På 70-tallet kom de første boltene med varmforsinking, og nå er det krav om at boltene både skal være varmforsinket og pulverlakkerte. (Bilde: Mona Strande)
SIKRER GODT: Et dobbelt korrosjonsbeskyttet stag bruker betong og plast som korrosjonsbeskyttelse. Mellom berget og stålet er et lag betong, et lag plast og et nytt lag betong. (Bilde: DSI Dywidag)
Fylkesmannen i Møre og Romsdal, Ottar Befring, har ledet Ålesundutvalget. Han ble overrasket da han under utvalgets arbeid hørte at den tekniske levetiden på fjellbolter bare var 40-50 år. (Bilde: Mona Strande)

Vil ha bolter som tåler 150 år

– I dag er det standard at bolter har 50 års levetid, noe vi mener er altfor lite. Når du skal sikre hus og bebyggelse må du ha langsiktige sikringstiltak som kan holde like lenge som husets beregnete levetid. Derfor burde man ha bolter som tåler 150 eller 200 år, sier Ålesundutvalgets leder, fylkesmann Ottar Befring, Møre og Romsdal.

Ålesundutvalget avsluttet i november sitt arbeid etter den tragiske rasulykken i Fjelltunvegen i Ålesund for ti måneder siden, men boltespørsmålet var utenfor utvalgets mandat.

Nærmer seg 100

Bransjen mener imidlertid at bolting er et av sikringstiltakene de allerede er gode på.

– Vi har strenge krav til hvordan bolting skal utføres, og hvilke typer bolter som er godkjent. Boltene vi bruker i veiskjæringer og tunneler er korrosjonsbeskyttet med varmforsinking og pulverlakkering, sier sivilingeniør Knut Borge Pedersen i Vegdirektoratet.

Han forteller at de har boret ut gamle bolter i tunneler både under vann og på land for å se hvor godt de holder seg. I dimensjoneringsperioden, som er 50 år, holder boltene stand uten reduksjon i innfestingen.

– Så sant innborings- og innfestingsprosedyrene blir fulgt, er dagens bolter svært stabile. Hva levetiden angår er det nok ikke lenge til den når 100 år, og vi har allerede kunnskapen og teknologien for å lage bolter som varer enda lenger enn det også, sier Pedersen, og legger til at det allerede finnes bolteprodusenter som leverer wirestag med dimensjonert levetid på 120 år.

– Ingen garantier

Daglig leder John Harald Taraldsen hos bolteprodusenten DSI Dywidag Systems International Norge, er mer forsiktig med å definere hvor mange år det kan være mulig å få en bolt til å vare.

– Er det realistisk med en bolt som er trygg i 150 år?

– Det vil være feil å uttale meg om hva som kan holde så lenge. Uten erfaringstall kan man ikke gi noen garantier. Jeg mener den riktige framgangsmåten må være at man definerer hvilken type bolter man vil ha, og hva slags stål og korrosjonsbeskyttelse som skal benyttes. Dersom man er usikker på om løsningene som benyttes i dag er gode nok, bør man i samarbeid med leverandørene vurdere alle mulige produkter og løsninger – og gå for det beste man kan få til, sier Taraldsen.

DSI Dywidag Systems International GmbH har spesialister som jobber med å utvikle nye produkter og forbedre eksisterende produkter etter nye krav i ulike land.

Velger det billigste

Den beste korrosjonsbeskyttelsen DSI bruker, er stagforankringer som er dobbelt korrosjonsbeskyttet. Det benyttes sjelden i fjellskjæringer i Norge.

– Vårt dobbelt korrosjonsbeskyttede stag, med korrosjonsbeskyttet ankerhode, legges inn i et korrugert plastrør som støpes innvendig før det sendes til kunden. Kunden borer hull, og støper utvendig. Det skal mye til for at vann trenger gjennom først betong, så et plastrør, så mer betong før det kan forårsake rust på stålet. Dermed gir det veldig bra korrosjonsbeskyttelse, sier Taraldsen.

Men alt har sin pris: Dobbelt korrosjonsbeskyttede stag koster to-tre ganger så mye som vanlige kamstålsbolter.

– Mange velger det billigste for å spare penger. Det finnes mange produkter på markedet i dag som er veldig bra og holder lenge, men når de blir mye dyrere enn det som er nødvendig for å få sikringstiltakene godkjent, er det lett å velge de produktene som har lavest pris, sier Taraldsen.