Ladbare hybrider (Foto: Porsche)

LADBAR HYBRID

Vil forby ladbare hybrider på offentlige ladestasjoner

Vil sette stopper for vanlige biler med falsk ladekabel.

Kan ladbare hybrider lade på ladeplass for elbil? «Nej», sier danskene. Nå har Vejdirektoratet sendt ut et høringsforslag, hvor elbiler defineres som «biler med drivkraftsystem, der udelukkende består af elmotorer», skriver danske Ingeniøren.

Det kan kanskje høres noe stivt ut, men det finnes gode grunner. Og en lignende situasjon er ikke utenkelig i Norge.

Det hele startet med en sak mellom Københavns kommune og en eier av en ladehybrid. Sistnevnte hadde fått tilleggsgebyr for å ha parkert på en kommunal ladeplass forbeholdt elbiler.

I retten fikk bileieren medhold, ettersom det ikke fantes noen klar definisjon på hva en elbil er.  Dette ønsker nå Vejdirektoratet å ordne.

Bare elbil er elbil

En ladbar hybrid kan kjøres helt elektrisk, men har vesentlig kortere elektrisk rekkevidde enn en elbil.
En ladbar hybrid kan kjøres helt elektrisk, men har vesentlig kortere elektrisk rekkevidde enn en elbil. Foto: Volvo

Innenfor definisjonen kan ikke en ladbar hybrid kalles en elbil, og alle steder hvor det er skiltet at plassen er forbeholdt elbiler, vil altså kun biler med elektromotor kunne parkere eller lade.

Vejdirektoratet sier til Ingeniøren at København kommune har opplevd at vanlige biler parkerer på ladeplasser og trekker en falsk ladekabel mellom bilen og ladepunktet.

Dette skal være bakgrunnen for at de ønsker en stram definisjon, som også det danske skattevesenet Skat bruker. 

Elektrisitetsselskapene bransjeorganisasjon Dansk Energi sier til Ingeniøren at de frykter at dette vil bremse utbredelsen av ladehybrider i Danmark.

De foreslår heller at elbil skal defineres som «biler med elektricitetslagering til direkte brug for en eller flere elektriske drivkraftsystemer, der kan oplades fra en ekstern elektrisk kilde». 

Uklare regler også i Norge

I Norge er det enkelt for en parkeringsvakt å avgjøre hva som er en elbil eller ei, ettersom disse er merket med skiltkode EL eller EK. 

Om en parkeringsplass er reservert elbil, må bilen ha et slikt skilt for å kunne stå der. Om også ladehybrider omfattes, må det skiltes med «ladbar motorvogn», slik det gjøres i Oslo. 

Fra neste år kan det bli endringer. Da blir det opp til kommunene å bestemme hvilken elbilpolitikk de vil føre. Da kan situasjonen bli den at det er gratis å parkere for elbiler i én kommune, men ikke på den andre siden av kommunegrensen. 

Tillatt i Oslo, forbudt i Drammen

Hvem som kan lade på offentlig ladeplass i Norge varierer fra kommune til kommune.
Hvem som kan lade på offentlig ladeplass i Norge varierer fra kommune til kommune. Foto: Marius Valle

I Oslo kan ladehybrider lade på offentlig ladeplass, forutsatt at de er tilkoblet og eventuelt betaler parkeringsavgift om det er aktuelt.

Et par kommuer unna, er reglene helt forskjellig. I Drammen er det ikke tillatt å parkere ladbare hybrider på offentlig ladeplass, og det eksisterer ikke noe offentlig ladetilbud for eiere av ladehybrider.

– Det kan fort bli et salig kaos med ulike regler mellom kommunene. Det gjør det vanskelig for brukerne, og vi frykter at det fort kan bli mange parkeringsbøter på grunn av misforståelser, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Han sier at Elbilforeningen er for at også ladehybrider får tilgang til ladeplasser. Men de ønsker at dette skal gjelde de bilene med en oppgitt elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer. 

Ønsker nasjonalt regelverk

– Når det kommer flere ladbare hybrider med det bygges ut mer ladeinfrastruktur. Disse har et enda større ladebehov enn elbiler, siden elbilister stort sett klarer seg med å lade hjemme, sier Haugneland.

Han mener det beste hadde vært om det var et nasjonalt regelverk for parkering og lading, som omfattet ladbare hybrider og elbiler. Er det skiltet for elbil i dag, er det kun elbiler som har tilgang.

Forslaget til danske Vejdirektoratet mener han fremstår som rart og konktraproduktivt. Samtidig understreker han at Elbilforeningen heller ikke ønsker at ladehybrider skal ta over og blokkere ladetilgangen for elbiler.

– Vi ville foretrukket at nasjonale myndigheter fortsatt hadde kontrollen over elbilpolitikken, med samme regler for alle. Det gir forutsigbarhet. Mange kommuner har en presset økonomi, og vil nok ønske å redusere gratistilbud på parkering og lading, sier Haugneland.

Det danske forslaget har høringsfrist 31. juli.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (86)

Kommentarer (86)