Erling Sæther er viseadministrerende direktør i i transport- og spedisjonselskapet Schenker AS. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Vil etablere norsk samferdselsgigant

Å slå sammen de to etatene til et nytt statsforetak, «Norsk Samferdsel», kan skape bedre infrastrukturplanlegging og -bygging med dagens ressurser.

Det mener viseadministrerende direktør Erling Sæther i transportkjempen Schenker AS.

– Du kan kalle det «Norsk Samferdsel» eller noe annet. Poenget er at Statens vegvesen og Jernbaneverket bør slås sammen, ikke bare for å bygge et sterkere planleggingsmiljø. Men også for å sette dem i stand til å finansiere låneopptak som gjør det mulig å være mer forutsigbar og fokusert på større prosjekter med lengre varighet, sier Sæther.

– Vegvesenet er best

Schenker-direktøren viser til siste nummer av Teknisk Ukeblad.

Her innrømmer Jernbaneverkets nye utbyggingsdirektør Harald V. Nikolaisen at virksomheten har problemer med å gjennomføre det ønskede taktskiftet i utbygging og forbedring av jernbaneinfrastrukturen.

Han sier at det per i dag mangler ekspertise nok til å utføre de mest krevende, jernbanetekniske entreprisene.

Les saken: Ekspertmangel kan bremse jernbaneløftet

Også Statens vegvesen har sine problemer å stri med, synes Sæther, men er likevel ikke i tvil:

– I Norge er Vegvesenet overlegent best på infrastrukturplanlegging. Det er en lang vei opp dit for Jernbaneverket. Det er kanskje ikke så rart, når JBV ikke har hatt særlig med midler å planlegge for gjennom 30 år med sulteforing.

Skånes fra budsjettforhandlinger

Han påpeker at det både Vegvesenet og JBV har til felles, er at de er ofre for årlige budsjettforhandlinger. Det viser den infrastrukturkrisen som bare har økt de siste årene til tross for løfter om mer penger gjennom Nasjonal transportplan (NTP).

– De har verken tradisjon eller mulighet for å tenke mer enn noen måneder framover av gangen, og det er et stort problem. Se bare på Alnabruterminalen, som ifølge NTP skal kunne takle tredobbelt så mye trafikk i løpet av 10-20 år. Det tror jeg ingenting på, før planleggerne får bedre verktøy og virkemidler. I dag spriker det i alle retninger, sier Sæther.

– Å samordne ressursene til Jernbaneverket og Statens vegvesen vil i realiteten fjerne Stortinget mulighet til å skalte og valte år om annet, legger han til.

Andre statsselskap

Sæther mener den sammenslåtte, nye norske infrastrukturetaten bør være et selvstendig statsforetak. Han viser til eksempler som Avinor, Statnett, Statkraft, Statoil og ikke minst suksesshistorien rundt byggingen av Oslo lufthavn Gardermoen. Der fungerte aksjeselskapet OSL som et nav for rammebetingelsene for hele framdriften, inkludert vei og kommuneplanlegging.

En vesensforskjell er imidlertid at disse selskapene er selvfinansierende og vel så det. Inkludert Avinor.

– Likevel vil det finnes organiseringsform som dekker inntektssiden, selv om det naturligvis innebærer statlige bevilgninger, mener Sæther.