PÅ UTSTILLING: Finskbygde, men norskregistrerte, Think City foran en motorkanonbåt i Nuoli-klassen som ligger utstilt ved marinemuseet i Åbo, Forum Marinum. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dersom BD Otomotive lykkes med å kjøpe boet etter Think Global, ligger det an til at elbilproduksjonen flytter til Italia eller Tyrkia. Think City har tidligere blitt bygget i Aurskog og Nystad i Finland. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Vi skal lage ny Think

– Vår intensjon er å gjøre Think City til den rimelige bybilen den opprinnelig var konstruert som. Det skal vi klare med våre produksjonslokaler og distribusjonsnett, sammen med kjernekompetansen i Oslo, som vi akter å beholde, sier styreleder Osman Boyner i BD Otomotive.

Som Teknisk Ukeblad skrev tirsdag, er det fire-fem finansielle og industrielle selskaper som vurderer å kjøpe konkursboet etter Think Global som begjærte oppbud i juni.

Les også: Think kan bli tyrkisk

Konvertering og batterifabrikk

Ett av selskapene som nå er ferdig med sin gjennomgang av Think (due diligence) og ønsker å kjøpe elbilselskapet, er Istanbul-baserte BD Otomotive.

Dette er et investeringsselskap som de siste årene har satset på elektrisk transport.

BD Otomotive eier fabrikker i Italia og Tyrkia som konverterer varebiler til elektrisk drift i tillegg til en fabrikk som bygger batteripakker beregnet på elbiler.

Selskapet satser også på infrastrukturutbygging og har sikret seg salgsrettigheter til luksushybridene fra Fisker Automotive og elbiler og -busser fra kinesiske BYD.

Les også: Danskene får elbusser

Skal lage 3 000 Fisker Karma i år

Neste generasjon

Think har lenge hatt nestegenerasjons Think City under planlegging. Men presset økonomi har gjenstående videreutvikling på den eksisterende modellen blitt prioritert.

Boyner sier at de har som mål å lansere nye elbilplattformer dersom de vinner fram med sitt bud.

Bostyrer Jo Rodin opplyser at budfristen går ut denne uka.

– Vi vet at våre mål er realistiske mål og lover godt for framtida til merkenavnet Think, sier Boyner.