Think stiller også med et eget lag, bestående av Kristian Faldbakken og Staale Levanger som kjøre nest raskest av Think Cityene på slalåmetappen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I desember 2009 startet produksjonen av Think City hos Valmet Automotive i Nystad i Finland. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Think kan bli tyrkisk

– Det jeg kan bekrefte, er at det pågår en budprosess nå med fire eller fem interessenter. Vi har ennå ikke mottatt noen bud, men det hadde jeg heller ikke ventet før budfristen går ut i slutten av denne uka, sier bostyrer Jo Rodin til Teknisk Ukeblad.

Elbilprodusenten begjærte oppbud i juni.

Les mer i disse artiklene:

Think er konk

Tror Kongsberg kjøper Think-teknologi

Fisker og BYD

Et av selskapene som allerede annonserer at de kommer til å kjøpe Think, er det tyrkiske investeringsselskapet BD OTO .

Hele meldingen kan leses på Norsk elbilforenings nettsider .

Det skal være styrelederen Osman F. Boyner i selskapet som ønsker å kjøpe Think-selskapene. Samme mann har tidligere investert en ukjent sum i Fisker Automotive.

BD OTO skal for øvrig distribuere Fisker Karma i Tyrkia når den lanseres på markedet snarlig. Den ladbare hybriden bygges for øvrig hos Valmet Automotive der Think også ble produsert i halvannet år. BD OTO satser for øvrig på infrastrukturutbygging, elektrifisering av nyttekjøretøy og skal også forhandle kinesiske BYD.

Norsk utvikling

Think har som kjent montert elbilene hos Valmet Automotive i Finland siden desember 2009 og en liten periode i USA.

Utviklingsavdelingen har imidlertid holdt til på Fornebu.

Jo Rodin. Foto: Advokatfirmaet Thommessen

– Hva skjer med selskapet ved et eventuelt salg?

– Dette er et av spørsmålene vi ønsker behandlet i budene som gis. Altså hvorvidt det blir videre utvikling, salg og produksjon i Norge, forteller Rodin.

Optimistisk

– Hvem er de potensielle kjøperne av Think?

– Det er både industrielle og finansielle selskaper, sier Rodin.

I oppbudserklæringen oppgir Think selv verdiene i boet til 166 millioner kroner. Gjelden skal ligge et sted mellom 450 og 500 millioner kroner.

– Som bostyrer skal jeg være forsiktig med å mene for mye om verdiene når vi er midt i en budprosess, men det er ingen hemmelighet at jeg anser verdivurderingen som ganske optimistisk, sier Rodin.