(Bilde: colourbox.com)

– Vi har kompetanse nok

Da Jernbaneverket fikk tildelt sitt mandat for høyhastighetsutredningen av samferdselsdepartementet forrige uke, fikk de hard kritikk fra Norsk Bane for å ta på seg en jobb de ikke har kompetanse til å utføre.

Jernbaneverket svarer på tiltale, og mener de vil gjennomføre utredningen like godt som noen andre.

Les hva Norsk Bane mener: Høyhastighetsmandatet: <br/> – Et paradoksalt mandat

En sammensatt problemstilling

– Det er klart vi har både utredningskapasitet og kompetanse, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket Utbygging.

Han mener kompetansespørsmålet er en sammensatt problemstilling, og at man dermed ikke kan si at Jernbaneverket ikke bør utrede høyhastighetstog fordi de ikke har bygget høyhastighetsstrekninger tidligere:

– Vi har god kompetanse på vinterdrift, noe de ikke har i Spania og andre land med høyhastighetsbaner uten snø. Krav og konsekvenser i forhold til norske vinterforhold er vi best egnet til å svare på selv, sier Bakken.

Les også: Høyhastighetsmandatet:<br/> Lover ingenting

Kan tunneler og vinter

Han påpeker at Norge er representert i arbeidet med å utforme felleseuropeiske standarder for utforming av høyhastighetsjernbanetunneler, en såkalt TSI (Technical Specification for Interoperability).

– Vi har veldig god kompetanse på tunneler, noe man vil trenge mye av dersom det bygges høyhastighetsbaner i Norge. Når det gjelder mandatets spørsmål om vinterdrift og tunneler vil vi bruke kompetanse fra Jernbaneverket og norske konsulentselskaper, sier Bakken.

– Spesifikk høyhastighetskompetanse har vi ikke, så det må leies inn fra land i Europa som kan nettopp det. At vi kjøper inn den kompetansen vi trenger utenfra er ikke noe nytt. Det gjør vi på alle prosjekter hvor vi ser det nødvendig, sier Bakken.

Les også: Vil du lede lyntogutredningen?

Samarbeid med intercitygruppen

Akkurat nå har ikke Jernbaneverket ledig utredningskapasitet, men det vil de ha klart den dagen en prosjektorganisasjon er opprettet og prosjektlederen er på plass.

– Poenget nå blir å gjøre en god utredning. Det er ingenting som skal prosjekteres eller bygges ennå, sier Bakken.

– Vurderer dere å koble prosjektgruppen som jobber med intercity opp mot høyhastighetsgruppen, siden de vil måtte ta stilling til mye av det samme?

– Ja, det kan være aktuelt. Det er mange som jobber i intercity-utredningsgruppen. Det kan også være aktuelt å gjøre rokkering, så de som har spesiell kompetanse vi trenger i høyhastighetsutredningen flyttes over til dette prosjektet, sier Bakken.