Schenker AS skal sette ned farten på sine lastebiler i Norge. Innen 2010 skal CO2-utslippene deres ned med 30 prosent. (Bilde: Schenker)
Informasjonssjef Einar Spurkeland i Schenker.

Velger vekk diesel

  • nettarkiv

Dieselprisene har økt med 30 prosent det siste året. Utsiktene til varig høye priser gjør at transportgiganten Schenker i større grad går over til biodrivstoff, opplyser informasjonssjef Einar Spurkeland.

– Statoil og HydroTexaco signaliserer at det skal satses på bedre distribusjon for drivstoff med 30 prosent bioinnblanding i store deler av Sør-Norge. Både miljømessig og økonomisk er dette lønnsomt for oss, sier Spurkeland.

Forsøkene med lengre vogntog, som startet 1. juni på utvalgte veistrekninger, hjelper også på. Her er besparelsen 25 prosent. I tillegg er det bestilt to Volvo-produserte hybridlastebiler som vil være i drift i 2009.

Posten-eide Nor-Cargo øker prisen for transport i Norge med 3,9 prosent, blant annet på grunn av økte drivstoffutgifter. De har også et prosjekt med økt bruk av biodiesel.