Gudvangatunnelen kan bli holdt stengt i flere uker (Foto: Hommedal, Marit)

Vegvesenet: Norge har 42 risikotunneler

Tunnelene har to fellestrekk.

Fakta om tunnelbranner i Norge

Branner som har resultert i alvorlig skade eller død:

  • Storsandtunnelen 22. august 2013
  • Byfjordtunnelen 11. august 2013
  • Gudvangatunnelen 5. august 2013
  • Vassendatunnelen 15. august 2011
  • Steiggjetunnelen 7. august 2009
  • Stavsjøfjelltunnelen 1. august 2009
  • Eiksundtunnelen 28. juni 2009
  • Naustdaltunnelen 27. juni 2009
  • Follotunnelen 10. mai 2009
  • Åkrafjordtunnelen 17. november 2008
  • Eidsvollstunnelen 25. oktober 2006
  • Storefjelltunnelen 2.sepember 2006
  • Åkrafjordtunnelen: 31. januar 2006
  • Oslofjordtunnelen 25. juli 2005
  • Løvstakktunnelen 21. mars 2004

Felles for de 42 tunnelene er at de er lange og har stor stigning. Dette fører til økt belastning på kjøretøyet, som igjen kan øke risikoen for brann, melder VG.

Gudvangatunnelen, der en svensk turistbuss begynte å brenne tirsdag, er ikke regnet som en risikotunnel, men veinettet rundt gjør risikoen for brann høyere også her, ifølge sjefingeniør i Statens vegvesen, Gudmund Nilsen.

Les også: Mener bedre ventilasjon ikke holder ved tunnelbrann

Varmgang

– Det er et par andre tunneler i området som også er bratte. Det kan i kombinasjon blant annet føre til varmgang i bremser i tunge kjøretøy, som igjen kan føre til brannutvikling, sier Nilsen til avisen.

Han understreker at det er for tidlig å spekulere på årsaken til hendelsen i Gudvangatunnelen tirsdag.

44 prosent av alle tunnelbranner oppstår i risikotunnelene. De undersjøiske tunnelene faller inn under denne kategorien.

Les også: Norske og svenske brannforskere slår seg sammen  

Stengt i ukesvis

Gudvangatunnelen kommer trolig til å bli stengt i flere uker etter den voldsomme bussbrannen som ga fire personer alvorlige skader tirsdag.

– Jeg har bare vært en rask tur inn, men det var fortsatt røykutvikling der inne i sekstiden, sa avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen til NTB tirsdag kveld. Han sammenligner brannen med storbrannen i samme tunnel i 2013. Da var Gudvangatunnelen stengt i seks uker.

– Onsdag formiddag skal en geolog inn og sikre området, før politiet og brannteknikere gjør sine undersøkelser. Vi tror også vi får komme inn i løpet av morgendagen og gjøre våre vurderinger, sier Finden. Han opplyser at bussen er totalt utbrent, det har falt deler ned fra taket og er skade på det elektriske anlegget.

Les også: Bruker oksygenfattig luft til å forhindre brann

Nye sikkerhetstiltak

Flere sikkerhetstiltak er innført siden den forrige brannen i Gudvangatunnelen for to år siden, opplyser Statens vegvesen.

– Det viktigste er evalueringen av erfaringer vi gjorde da. I tillegg er det nå installert bommer som går ned automatisk når noen åpner et nødskap, lys og oppmerking er forsterket og ventilasjonskapasiteten er forbedret, sier avdelingsdirektør Svenn Egil Finden.

Nå blir det i første omgang igjen reparasjoner etter en storbrann, før planlagt oppgradering starter til våren. Da skal det monteres sikkerhetsbelysning ved strømbrudd, forbikjøringsforbud, bedre ventilasjon og nye tekniske bygg.

Les også: Nå skal dette offshore-systemet installeres i veitunneler