MER ENN GOD NOK: - Løsningen til NCC har vist seg mer enn god nok, sier Harald Inge Johnsen i dag. (Bilde: Ellinor Hansen, Statens Vegvesen)

Våget ikke tro på egen løsning

  • Bygg

På nye E6 gjennom Trondheim skal det bygges en 300 meter lang betongtunnel gjennom kvikkleire på fjell. Det er alle ingeniørers mareritt, spesielt i et bebygd område.

Tradisjonelle løsninger for å sikre byggegropen var utelukket, veggen måtte være potte tett. Løsningen ble en helt ny og uprøvd løsning utviklet av NCC.

Les mer: Ny spuntemetode sikrer kvikkleire

- Noen bør se muligheten til å ta på seg begge de store entreprisene. Med både løsmassetunnelen i dagsone vest og fjelltunnelen med dagsone øst kommer de da opp i 1,5 milliarder, sier prosjektleder for E6 Trondheim - Stjørdal, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
Prosjektleder E6 Trondheim - Stjørdal, løsmassetunnel, Møllenberg, kvikkleire
Løsning før pris SATSET: Prosjektleder Harald Inge Johnsen satset på helt ny og uprøvd spuntvegg - men valgte å ha reserve i bakhånd. Mona Strande

Løsning før pris

Etter anbudskonkurransen og innledende forhandlinger ble Statens vegvesen stående igjen med tre entreprenører de førte videre samtaler med.

Det var Bilfinger Berger, et fellesskap bestående av AF Gruppen og Züblin og til sist NCC. De to siste leverte tilbud, mens Bilfinger Berger valgte å trekke seg.

For første gang valgte Vegvesenet formen konkurransepreget dialog. Det innebærer at de forskjellige tilbyderne fikk drøfte sine løsninger i lukkete møter med representanter for Vegvesenet. Til slutt gikk NCC av med seieren og er nå godt i gang med arbeidene.

Så viktig var det å finne den beste løsningen at entreprenørene først måtte levere sine forslag til teknisk løsning og gjennomføring uten pris. Først to uker senere fikk de komme med prisen.

Hadde reserveløsning

Nå viser det seg at løsningen NCC kom opp med var så unik at prosjektleder Harald Inge Johnsen ikke våget å stole helt på den selv om han valgte den.

– Vi var faktisk ikke helt sikre på at det lot seg gjennomføre, og vi hadde reserveløsninger på plass i tilfelle det skulle bli problemer, sier Johnsen. Han forteller at reserveløsningen ville gitt større miljøpåvirkning om de hadde måtte bruke den.

Dyrt

– Alle de tre hadde løsninger vi kunne gå god for. De to andre hadde tett slissevegg mot fjell, og også noen andre varianter. Vi kunne rett og slett ikke spuntet på vanlig måte.

NCCs metode innebærer å montere en borekrone på hvert rør og borekronen har større diameter enn røret. Derfor må hvert enkelt rør ha sin egen borekrone.

De koster 30 000 kroner stykket, og dermed koster de alene mer enn ti millioner kroner. Johnsen tror ikke at dette blir en vanlig løsning for anleggsnæringen.

– Det kan nok brukes igjen, men bare på spesielt vanskelige områder. Kanskje i Trondheim, så er det leire i Oslo-området.

Til tross for at NCC utviklet en dyr løsning kom selskapet med den beste prisen, 523 millioner kroner mot 948 millioner fra arbeidsfellesskapet AF Gruppen og Züblin.