UTFORDRENDE: Kvikkleire gjør det vanskelig å bygge tunnel i Trondheim. Derfor er det en helt ny spuntemetode som er tatt i bruk for å sikre Møllenbergtunnelen. (Bilde: Ellinor Hansen, Statens Vegvesen)

Ny spuntemetode sikrer kvikkleire

  • Bygg

Den nye strekningen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal har bydd ingeniørene på store faglige utfordringer. På Møllenberg i Trondheim skal det støpes en betongtunnel som går gjennom områder med kvikkleire.

Lekkasjer og derpå følgende tetningsarbeider og kanskje også setningsskader på bygninger er et stort og kjent problem når det bygges på slik grunn. NCC har, sammen med Statens vegvesen og stålleverandøren Ruukki funnet en ny og bedre måte å gjøre det på.

Les også:

425 millioner i prisforskjell

Spunting Møllenberg, E6 Trondheim - Stjørdal
FOTO: Ellinor Hansen, Statens Vegvesen. Ellinor Hansen, Statens Vegvesen

Mindre spuntlåser

I bunnen av hver av de 350 rørene som sammen skal danne veggen i byggegropen, er det plassert en ringkrone som har noe større diameter enn røret. Så har Ruukki utviklet en låsesystem mellom rørene som skal være sterkt og tett, men som også er mindre enn tradisjonelle låser. Låsene består av hanndel på det ene røret som sklir ned i tilsvarende hunndel på neste rør.

Les også:

Tidenes veisatsing i Trondheim:<br/> Kan prosjektere til ingen nytte

Større hull

– Nederst på hvert rør har vi satt en ringkrone som er større enn diameteren på røret. Det fører til at vi også får låsen med ned i hullet som blir boret i fjell, sier Torgeir Haugen som leder NCCs kompetansesenter for geoteknikk. Han har også ledet arbeidet med å utvikle det nye systemet. Rørene kommer halvannen til to meter ned i fjell.

– Det er viktig at ringkronene ikke har en veldig mye større diameter enn røret. Vi måtte ha en lås som var så liten som mulig men likevel robust.

Les også: Skuffet over laber E6-interesse

Spunting Møllenberg, E6 Trondheim - Stjørdal
FOTO: Ellinor Hansen, Statens Vegvesen. Ellinor Hansen, Statens Vegvesen

Finsk lås

Sammen med Statens vegvesen var Haugen på studiebesøk hos Ruukki i Finland før løsningen var klar.

– I dialog med dem fikk vi utviklet en ny og bedre lås enn det som fantes, forteller Haugen.

Når det er boret og leiren spylt ut blir det så støpt. Mellom hann- og hunnlåsene er også lagt inn tettemasse. Resultatet skal bli en spuntvegg som er tettere og stivere enn ordinære spuntvegger som ikke går ned i fjellet.

Ny anskaffelsesprosedyre for E6-prosjektet: Vegvesenet tester ny anskaffelsesprosedyre

Interesse

Haugen forteller at teamet har møtt stor interesse for den nye løsningen både fra profesjonelle aktører og fra medier. Om denne måten å lage spuntveggen på viser seg vellykket kan den bli brukt oftere der forholdene er vanskelige.

På Møllenberg er det et 20 meter tjukt lag kvikkleire fra fire meters dyp og nedover. Arbeidene begynte i august og er ventet ferdig på vårparten slik at byggegropen kan graves ut. Da må leiren der stabiliseres med kalk og sement. Til nå er drøyt 50 av de 350 rørene plassert.

Spunting Møllenberg, E6 Trondheim - Stjørdal
FOTO: Ellinor Hansen, Statens Vegvesen. Ellinor Hansen, Statens Vegvesen