Det tyske biltilsynet gransker nå flere bilmerker for å se om bilene manipulerer utslippsmålinger. FOTO: NTB SCANPIX (AP Photo/Michael Sohn) (Bilde: Michael Sohn)

VW-SKANDALEN

Utvider søket etter juksebiler: Tyskland gransker flere bilmerker

Også Euro 6-biler.

Utslippskravene

Euro 5-standard

* Gjelder for biler produsert fra 2009.

* Utslippskravene for dieselbiler er 180 mg NOx/km.

 

Euro 6-standard

* Gjelder for biler produsert fra 2014.

* Utslippskravene for dieselbiler er 80 mg NOx/km.

Tyske bilmyndigheter stoler ikke på Volkswagens garantier om at jukset kun omfatter Euro 5-dieselbilene.

De har nå iverksatt omfattende tester av VWs dieselbiler som skal tilfredsstille Euro 6-kravene (se faktaboks om kravene).

Det tyske biltilsynet KBA har også iverksatt gransking av Euro 6-biler fra andre fabrikanter, både tyske og andre for å se om også disse manipulerer utslippsmålingene.

Opplysningene kommer frem i et brev det tyske biltilsynet Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) sendte Vegdirektoratet i Norge og tilsvarende myndigheter i hele EØS-området forrige fredag.

Les også: I 2014 kjøpte miljøprofessoren en Golf TDI. Nå går han til sak mot Volkswagen

Får snart resultater

Pressetalsmann for KBA, Stephan Immen, vil ikke oppgi hvilke andre bilmerker enn VW de gransker, men han bekrefter at det er flere.

Det dreier seg om biler fra fabrikanter både i og utenfor Tyskland, ifølge Immen.

Testene startet mandag 28. september, ifølge brevet.

– Granskingen pågår og vi har allerede startet testene. Vi forventer å få de første resultatene innen de neste ukene, sier Immen til Teknisk Ukeblad.

Granskingskommisjonen startet arbeidet tirsdag 22. september.

Les også: Volkswagen: 147.139 berørte biler i Norge

Utdrag av brevet det tyske bilsynet Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) blant annet har sendt Vegdirektoratet.
Utdrag av brevet det tyske bilsynet Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) blant annet har sendt Vegdirektoratet. KBA

– Omfattende undersøkelser

– Vi gjør omfattende undersøkelser. Vi undersøker biler både av tysk fabrikat og utenlandsk fabrikat, forteller han.

Utslippene fra bilene blir målt på veien og på ruller i laboratorium. Bilene skal blant annet kjøres gjennom kjøresyklusen New European Driving Cycle (NEDC).

Les også: Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

Opplagt hvorfor

Hvorfor undersøker dere VWs Euro 6-biler, når selskapet har uttalt at disse ikke er manipulert?

– Årsaken er VW-saken. Bakgrunnen er at vi vil få kunnskap om hvorvidt alt er ok med de andre kjøretøyene (til VW red. anm), sier Immen.

Han sier dette om hvorfor de også ser på andre bilmerker:

– Alle bør være interessert i å utelukke at dette skjer hos andre fabrikanter. Så det er ganske opplagt hvorfor vi gransker dette, sier Immen.

Vegdirektoratet ba om testing

Vegdirektoratet-direktør Bodil Rønning Dreyer fortalte til Dagens Næringsliv torsdag at de ville foreslå at tyske KBA også ettergikk andre bilprodusenter.

I torsdag denne uken møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Vegdirektoratet om situasjonen.

– Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette, uttalte Solvik-Olsen til DN.

Disse testene startet allerede på mandag, ifølge opplysningene Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.

Les også:

Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle