Slik ser det komplette pumpesystemet med Hydromag-teknologien ut. Pumpesystemet kombinerer unike magnetiske koblinger, innebygget hastighetsregulering og standardisert motor, for å nærmest fjerne behovet for infrastruktur topside. (Bilde: Fuglesangs subsea)

HYDROMAG | FUGLESANGS SUBSEA

Undervannsteknologi skal spare opptil 600 tonn vekt på plattformdekket

Utvikler «topside-less» subsea-pumpe.

Fra før har Fuglesangs subsea utviklet verdens første subsea prosesspumpe uten tetninger. En teknologi som kan spare oljeselskaper for store kostnader.

Nå er det norske teknologiselskapet i ferd med å videreutvikle en større versjon av pumpesystemet, slik at den også har innebygget hastighetsregulering og en standardisert motor.

Det kan spare oljeselskapene for 200-600 tonn vekt topside.

«Topside-less»

Pumpene på havbunnen skal brukes til å få økt utvinning fra reservoaret, og krever normalt mye plass på installasjonen over havoverflaten.

Subsea-pumpene til Fuglesangs skal kreve så lite infrastruktur topside som mulig, og trenger kun strømtilførsel for å kunne operere.  

– Dette er fellesnevneren for alt vi har jobbet med de siste ti årene. Vi vil at pumpene våre skal kunne stå så selvstendig som mulig, sier daglig leder Alexander Fuglesang til Teknisk Ukeblad.

Han forklarer at det i dag er svært få felt, kun omkring 30 stykker, som benytter undervannspumper til å øke utvinningsgraden, og en vesentlig del av årsaken er trolig at det er svært dyrt og krever mye plass, i tillegg til å være komplekst utstyr. 

– Total har et prosjekt i Vest-Afrika, hvor de har gått ut med at utstyret som kreves på installasjonen for å drive fire pumper på havbunnen, veier hele 500 tonn. Vi fjerner behovet for dette utstyret, påpeker han. 

Standardiserer

Den nye pumpeteknologien har fått navnet «Hydromag», og blir selskapets legokloss i alle subseapumpeprosjektene deres fremover. Det er standardisert teknologi, som skal kunne brukes til flere ulike typer pumper. 

Med seg på laget har selskapet fått Innovasjon Norge, Voith Turbo og National Oilwell Varco. Sistnevnte bidrar med et betydelig beløp til ferdigstillelsen av prosjektet, og flere oljeselskaper har dessuten vist interesse, noe Dagens Næringsliv tidligere har omtalt.

Målet er at teknologien skal kunne spare både plass og penger, både på installasjon og selve driften. I tillegg kommer store miljøfordeler ved at man kan redusere eller i noen tilfeller eliminere behov for topside plattform.

En kunde skal ha uttalt til Fuglesangs at det for dem vil være mulig å «spare flere hundre millioner kroner på ett prosjekt». 

– Det er tre ting som er nytt med denne teknologien og som gjør den unik. Vi bruker de magnetiske koblingene i en større versjon. Vi har innebygget hastighetsregulering i pumpen på havbunnen. Og vi kombinerer det med en standardisert motor, forklarer Fuglesang. 

Fuglesangs subsea har utviklet verdens første subsea prosesspumpe uten tetninger, som i stedet bruker magnetiske koblinger.
Fuglesangs subsea har utviklet verdens første subsea prosesspumpe uten tetninger, som i stedet bruker magnetiske koblinger. Bilde: Fuglesangs subsea

Magnetiske koblinger

Noe av problemet med dagens prosesspumper er at de har mekaniske tetninger som trenger væsketilførsel gjennom en egen kabel ned til pumpen. Det krever plass topside, samt innebærer bruk av et sårbart ventilreguleringssystem.

Fuglesangs bruker magnetiske koblinger, som dermed gjør pumpen tetningsfri og uten behov for væsketilførsel. Det gjør at de kan spare oljeselskapene for denne infrastrukturen på dekket.

En mindre versjon av koblingsteknologien er allerede kvalifisert til bruk subsea, etter å ha vært testet i en undervanns gasskjøle-applikasjon i havnebassenget i Holmestrand i nesten et år.  

I videreutviklingen av prosesspumpen er det magnetiske koblingssystemet skalert opp.

Kan ha ulik hastighet

Men det er hastighetsreguleringen som står for den aller største vektbesparelsen. Med den innebygget i selve pumpen slipper man å bruke mye plass og vekt til frekvensomformeren topside. 

Vanligvis trengs en spesiell strømfrekvens for å regulere hastigheten, som også krever en dedikert kabel fra overflaten og ned til pumpen.

– Når du har hastighetsregulatoren nede i pumpen, så kan vi bruke en felles strømkabel ned og en fordelingsboks. Det gjør at kabelen som må strekkes til havbunnen blir mye enklere, forklarer Fuglesang. 

Å ha hastighetsregulatoren nede i selve pumpen gjør det også mulig å ha ulik hastighet på selve motoren og pumpen. Dermed kan motoren ha lavere hastighet enn selve pumpen, noe som vil gi lavere friksjonstap og dermed en høyere virkningsgrad. 

– Det er det ingen andre fått til i en subseapumpe, poengterer Fuglesang. 

140 jobbsøkere

I høst skrev Teknisk Ukeblad at Fuglesangs subsea forberedte seg på en betydelig oppbemanning. Planen var da å ansette fem nye i løpet av det første året, og i løpet av fire år så de for seg å ha åttedoblet antall ansatte - fra de syv til 57 ansatte

Siden september har subseaselskapet fått to nye tilskudd. Og det manglet ikke på interessen. De fikk hele 140 godt kvalifiserte søkere til stillingene, og det inkluderer ikke flere hundre henvendelser via Linkedin. 

Og de planlegger fortsatt å øke mer, men først vil de ha på plass noen kontrakter. 

– Vi er ikke blitt mindre positive det siste halve året. For oss er det egentlig ikke så galt at vi har en lav oljepris en liten periode, nå må selskapene utnytte de muligheten som finnes for å senke kostnadene, og det åpner forretningsmuligheter for oss. Vi jobber for å få på plass kontrakten til en leveranse av en stor prosesspumpe innen utgangen av neste år. Det vil i så fall tilsi at vi blir mange flere, sier Fuglesang.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)