Elbiler får stå gratis på offentlige parkeringsplasser. Oslo kommune budsjetterte med en nedgang i parkeringsinntektene i 2014 med 29 millioner kroner, til tross for at avgiftene økte. (Foto: NTB scanpix)

ELBIL

Undersøkelse: Så mye taper kommunene på gratis elbilparkering

De store byene taper mest.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag av Samferdselsdepartementet laget en rapport som belyser kommunenes inntektsbortfall som følge av avgiftsfritaket på elbilparkering.

Beregningen er basert på tall fra sommeren 2014 da det var ca. 30.000 registrerte elbiler i Norge. Den konkluderer med at inntektsbortfallet beløp seg på mellom 100 og 120 millioner kroner på landsbasis i året.

Se også den store oversikten: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Enda mer i dag

Beregningen bygger på en større undersøkelse blant elbileiere, som ifølge TØI viser at gratisparkering i snitt utgjør en besparelse på 3.300 kroner per år per elbil. Summert over hele elbilparken sommeren 2014, blir dette 100 millioner kroner per år.

Siden i fjor sommer har imidlertid elbilparken vokst kraftig. I april i år rullet det for eksempel 50.000 elbiler på norske veier.

«Anslaget må justeres fortløpende, ettersom antallet elbiler i Norge er i sterk vekst», skriver TØI.

Elbilene alltid er unntatt betaling på offentlig gateparkering. Gratis offentlig parkering er nemlig ett av flere insentiver som benyttes for få folk til å kjøpe elbil. Bestemmelsen er nasjonal, men kostnadene bæres i sin helhet av kommunene.

Praksisen varierer mellom byene når det gjelder parkeringshus. Noen har fullt avgiftsfritak, noen har rabatt og andre har full ordinær pris på elbilparkering.

Les også: Vegvesenet vil kreve medpassasjer

Byene taper mest

Det er i de største byregionene at de tapte parkeringsinntektene fra elbiler er størst. Om lag tre av fire elbiler er registrert i byregionene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. De færreste av byene har ifølge TØI noen god oversikt over omfanget av elbilparkering og de økonomiske konsekvensene.

I noen sentrale deler av Oslo opplever man ifølge TØI at elbiler okkuperer de aller fleste parkeringsplassene.

«Disse er ofte tidsbegrensede plasser, men tidsbegrensningen mistenkes omgått ved at bilene flyttes noen centimeter. Dermed hindres ønsket sirkulasjon», heter det i rapporten.

I Oslo kommune ble det budsjettert med 29 millioner lavere parkeringsinntekter i 2014, til tross for avgiftsøkninger. Beløpet utgjør cirka 20 prosent av inntektene fra parkeringsavgiftene.

Les også: Åtte bilprodusenter risikerer milliardbøter