Nytt: Ulstein har utviklet steinleggingssystemet til Bravenes og testet det i fullskala tidligere i år. Skipet blir og 154 meter langt, 28 meter bredt og på 14.000 dødvekttonn. (Bilde: Ulstein)

BRAVENES

Ulstein designer og utstyrer nytt steindumpingsfartøy

For nederlandske Van Oord.

"Bravenes"

  • Skipstype: SRI – subsea rock installation
  • Lengde 154,4 m
  • Bredde: 28,0 m
  • Dypgang: 8,0 m
  • Dødvekttonn: 14.000
  • Hastighet: 13 knop
  • Installert effekt: 2 x 3840 kW og 2 x 2880 kW
  • Posisjonering: DP3
  • Klasseselskap: DNV GL
  • Isklasse: 1A – PC7
  • Lugarplass: 60 personer

Det er nederlandske Van Oord som bestiller skipet og som har jobbet sammen med Ulstein i utvikling av fartøyet.

Van Oord har fra før tre steindumpingsfartøy, Nordnes, Stornes and Tertnes, og har gjort en rekke jobber i norske farvann.

Stein brukes til å jevne ut havbunnen før subseautstyr installeres, rør legges samt tildekking av rør.

Van Oord skal blant annet forberede traseen for 480 kilometer lange Polarled og dekke til gassrøret.

Dypt

Det nye SRI-fartøyet (subsea rock installation) til Van Oord med 14.000 dødvekttonn kan legge stein fra 600 meters dyp og nedover.

Det vil bli bygget i Kina av Sinopacific Shipbuilding Groups verft Ningbo, med levering i 2016.

Fartøyet "Bravenes" blir 154,4 meter langt, 28 meter bredt, skal ha lugarplass til 60 og får isklasse 1A – PC7. Ulstein beskriver designet som unikt og innovativt.

Les også: Det går så det gviner for maritim næring på Mørekysten

Redundans

Det får høyeste DP-klasse (dynamisk posisjonering), DP3, som også innebærer redundans og splitting av utstyr som skal sikre drift dersom deler av skipets systemer svikter eller det oppstår brann.

Skipet er utviklet i nært samarbeid med Van Oord, og er det første fullintegrerte designet der Ulstein er ansvarlig for både utvikling og integrasjonen av fartøysdesignet, og av utstyret som trengs for å gjennomføre skipets operasjoner.

Sjøegenskaper: Steinleggeren Bravenes får Ulsteins karakteristiske X-Bow for å gi  gode arbeidsforhold og designes etter Clean Design-prinsipper.
Sjøegenskaper: Steinleggeren Bravenes får Ulsteins karakteristiske X-Bow for å gi gode arbeidsforhold og designes etter Clean Design-prinsipper. Ulstein

Fallrør

Ulstein skal blant annet levere hovedsystemet for utplassering av fallrør og de fleste hjelpesystemene til SRI-tårnet.

Systemene er mest mulig mekanisert for å redusere behovet for menneskelig håndtering under utsetting og opptaking av fallrøret. Det skal gå rakst å skifte mellom ulike steinstørrelser og installasjonsmoduser.

Det nye fallrør-tildekkingssystemet ble fullskalatestet tidligere i år og viste at det fungerte som forventet fra 600 meter og videre i dypet, opplyser Ulstein i en pressemelding.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Tett

– Vi har hatt et nært og godt samarbeid med Van Oord på dette prosjektet, sier Arjan Boezeman, direktør for salg og konseptutvikling i Ulstein Idea Equipment Solutions.

Selskapet utvikler blant annet utstyr og systemer for dypvann.

Van Oord vil med det nye skipet befeste posisjonen som ledende på subsea steinlegging.

Fartøyet vil supplere flåten som nå består av Stornes (27.000 dødvekttonn), Nordnes (26,000 dødvekttonn) og Tertnes (11.000 dødvekttonn).

Les også:

Rolls-Royce utstyrer avansert offshoreskip

Dette er «Ship of the year 2014»

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri