INDUSTRI

Ulstein-datter bestiller av seg selv

Ulstein Verft i Ulsteinvik med to PX121-fartøy for Blue Ship Invest ved kai og på vei ut av dokk.
Ulstein Verft i Ulsteinvik med to PX121-fartøy for Blue Ship Invest ved kai og på vei ut av dokk. Bilde: Ulstein group
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. feb. 2014 - 09:46

Ulstein verft skal bygge to PSV-er med PX 121-design for sitt eget investeringsselskap BSI. Målet er å selge skipene.

Ulstein har hatt suksess med denne designen.

Det er bygget eller bestilt til sammen 20 skip av denne typen siden introduksjonen for et par år siden.

Videresolgt

Blue Fighter var det første, levert til Blue Ship Invest i 2012. De seks første ble alle bestilt av BSI, men solgt til Nordic American Offshore (NAO) i fjor.

De to nye fartøyene for Blue Ship Invest blir det åttende og niende som bygges av Ulsteins eget verft.

Skipene, som er 83,4 meter lange og 18 meter brede, skal leveres i første kvartal 2015.

De er på 4.200 dødvekttonn og har et dekksareal på 850 m².

Les også: Island Offshore bestiller enda større offshoreskip

Søstre: To nye PX121 for Blue Ship Invest er bestilt. Skipene er 83.4 meter lange, 18 metere brede og har et dekksareal på 4500 m².
Søstre: To nye PX121 for Blue Ship Invest er bestilt. Skipene er 83.4 meter lange, 18 metere brede og har et dekksareal på 4500 m².

Gode referanser

– PX121 er i ferd med å bli en suksesshistorie for oss. Ekspertisen vår ligger i å utvikle nye og gode løsninger i brytningen mellom design, systemløsninger og konstruksjon av skip, sier konsernsjef Gunvor Ulstein.

Hun sier at verftet har fått mange gode tilbakemeldinger på de seks første skipene som har vært i regelmessig bruk i Nordsjøen siden levering i 2012–2013.

– I Nordsjøen blir disse PSV-ene regnet som mellomstore med en optimal kombinasjon av drivstoffeffektivitet og dødvekt. De har kapasitet og ytelser som ligg nær segmentet for større PSV-ere og kan ta på seg de aller fleste oppdragene som litt større PSV-ere utfører. Både investeringskostnaden og driftskostnaden blir lavere, sier Ulstein.

Les også:

Offshoreskipenes far får hederspris

Slik vil DNV GL rense bykloakk med gamle tankskip

LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.