A Road block sign on a street (Bilde: Colourbox)

ULYKKER I STATENS VEGVESEN

– Uakseptabelt med så mange ulykker

Både Statens Vegvesen og Jernbaneverket lover flere kontroller og strengere kontrakter i sine prosjekter.

Allerede har Statens Vegvesen hatt to dødsulykker i 2013.

I løpet av de tre siste årene har det vært 13 dødsulykker i prosjekter der entreprenører utfører arbeid for Statens Vegvesen.

Vegvesenet har fått nok

Nå har vegdirektør Terje Moe Gustavsen fått nok. Med seg i kampen mot slurv og dårlig HMS-arbeid har han fått jernbanedirektør Elisabeth Enger og Jernbaneverket, selv om ulykkestallene der er langt snillere enn for Vegvesenet.

– Det er rett og slett uakseptabelt, sier Gustavsen.

Allerede i løpet av våren kommer de to etatene til å ta i bruk nye kontrakter der kravene til god HMS-oppfølging blir skjerpet. De to etatene truer også med å utelukke entreprenører som ikke klarer å få ned ulykkestallene under et gitt nivå.

– Vi har tenkt på hvor grensen skal ligge, men det er ennå ikke avgjort, sier Gustavsen.

Undersøkelser viser at det hovedsakelig er underentreprenørene som er involvert i ulykkene. Nå skal Arbeidstilynet ser mer på tallene, foreløpig har ingen noen dokumentert forklaring på hvorfor det er slik.

Les også: Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Flere utenlandske entreprenører

Tallet på utenlandske entreprenører i det norske markedet øker, samtidig øker tallet på utenlandske arbeidere. Mens det i 2009 var kun to prosent av kontraktene utlyst det året som gikk til utenlandske selskaper hadde dette økt til 57 prosent i 2012.

Av en total ramme på 9,9 mrd gikk 5.6 mrd til utenlandske selskaper.

Samtlige av de seks som omkom i 2012 og hittil i 2013 var norske statsborgere ansatt i norske selskaper. Verken Vegvesenet eller Jernbaneverket finner noe som antyder at utenlandske selskaper eller arbeidstakere er mer utsatt for ulykker enn norske.

Men når det gjelder sosial dumping er bildet annerledes, og utenlandske selskaper skiller seg ut med flere brudd på bestemmelsene. Dette gjelder både lønn, fritid, overtidsbetaling, verneobmud og andre forhold.

Også her lover de to statlige etatene å skjerpe kravene.

Helhetsansvar

Terje Moe Gustavsen plasserer ansvaret hos alle parter.

– Vi har hele tiden helhetsansvaret, men hovedentreprenøren har et ansvar og underentreprenørene har et ansvar. Vi skal nå undersøke hvordan dette fungerer i praksis, og se på om hovedentreprenørene har nødvendig ansvar overfor sine underentrprenører, sier Gustavsen.

Både Moe og Enger lover fortsatt samarbeid og vil samkjøre sine nye kontrollrutiner og innskjerping av kontraktene.

Les også:

– Ubehagelig at vi ligger så nær grensen

Disse skredveiene skriker etter sikring

Så mye er reisetiden din verdt