(Bilde: Femern A/S)

VERDENS LENGSTE SENKETUNNEL

Tyske myndigheter slaktet Femern-planene - nå satser de 14 milliarder på dem

Til tross for 290 feil og mangler.

Forrige uke skrev Teknisk Ukeblad at tyske myndigheter gikk ut og slaktet danskenes planer for byggingen av verdens lengste senketunnel Femern. 

Nå viser det seg at myndighetene ikke bare er kritiske til tunnelplanene. I en ny plan setter tyskerne nemlig av 1,5 milliarder euro, tilsvarende drøye 14 millarder kroner, til prosjektet. 

Det skriver Dansk Radio

Motorvei og bane 

Beløpet er å finne i landets samlede plan for infrastrukturutbygging i årene fremover. 

Beløpet dekker i utgangspunktet ikke noe av prisen for byggingen av selve tunnelen, som danskene betaler, men skal gå til elektrifisering og utbygging av jernbanen mellom Lübeck og Puttgarden og utbygging av motorveien mellom Puttgarden og Heiligenhafen.

Begge utbyggingene betegnes som investeringer i forbindelse med Femern-utbyggingen. 

Femern-forbindelsen

  • En 18 kilometer lang senketunnel mellom den danske øya Lolland og den tyske øya Femern.
  • Vil, når den er realisert, bli verdens lengste senketunnel.
  • Bygges av prefabrikkerte betongelementer med en vekt på 73.000 tonn hver.
  • Er estimert å koste mellom 55 og 64 milliarder kroner.
  • Skal stå ferdig i 2029 og er beregnet til å ha en årsdøgntrafikk på 9200 biler og 4000 togpassasjerer.

Kortere reisetid

Det var i 2008 Tyskland forpliktet seg til å bli med på utbyggingen av den dansk-tyske forbindelsen. 

Når senketunnelen står klar vil den forkorte reisetiden mellom de to landene med omkring en time.

Planen er å bygge en senketunnel som skal bestå av separate, tubeformede elementer som er 217 meter lange og veier 73.000 tonn.

Disse støpes ferdig på land, og senkes ned i en på forhånd utgravd grøft i sjøgrunnen.

Denne vil være 60 meter bred, 16 meter dyp og 18 kilometer lang.  

Venter på miljøgodkjenning

Tyske myndigheter leverte forrige uke et 33 siders dokument med 290 feil og mangler i danskenes Femern-planer. 

Før igangsettelsen av byggingen kreves det nå en miljøgodkjennelse fra tyske myndigheter, som krever en rapport fra danskene om hvordan kravene i EUs vanndirektiv vil overholdes. 

Tyskerne ønsker også kontroll- og overvåkningsprogrammer i forbindelse med miljøkonsekvensene som følger tunnelutbyggingen. 

Det forventes tidligst at arbeidet kan komme i gang i 2020, og at tunnelen kan åpnes for trafikk i 2029. 

Tog og bil: Senketunnelen skal etter planen ha en årsdøgntrafikk på 9200 biler og 4000 togpassasjerer.
Tog og bil: Senketunnelen skal etter planen ha en årsdøgntrafikk på 9200 biler og 4000 togpassasjerer. Foto: Femern A/S

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)