Blir ombyggingen av Wes Amelia vellykket, kan andre skip stå for tur. Wes Carina er søsterskip til Wes Amelia. Begge er 151,7 meter lange, 23,4 meter brede og kan ta drøyt 1.000 TEU. (Bilde: TETE OLIVELLA/Wessels Reederei)

WES AMELIA

Tysk rederi blir først med å bygge om containerskip til LNG

Har fått midler til å bygge om ett av sine mindre containerskip til å bruke gass i stedet for tungolje.

Det er Wes Amelia med plass til 1.000 TEU som skal bygges om.

Rederiet har jobbet sammen med Man Diesel & Turbo og TGW Marine Gas Engineering i lengre tid for å planlegge en konvertering av motorene og installere LNG-tank og drivstoffsystemet.

Klar for 15 til

Dette skal være første gang et containerskip bygges om til gassdrift. Wes Amelia er ett av 16 skip med samme type design som seiler for ulike rederier i Nord-Europa.

Dersom Wes Amelia-prosjektet er vellykket, kan det åpne opp for flere konverteringer, skriver gCaptain.

Rederiet håper at prosjektet vil vise at LNG er et godt alternativ for skip og bidra til å utvikle LNG-infrastrukturen.

Leveringstid

Wes Amelia er på 13.200 dødvekttonn og bygget i 2011. Skipet er 151,7 meter langt, 23,4 meter bredt og har en MAN 8L48/60B motor på 9000 kW.

Wes Amelia fra 2011 har plass til drøyt 1.000 containere og går i Østersjøen. Skipet er på 13.200 dødvekttonn.
Wes Amelia fra 2011 har plass til drøyt 1.000 containere og går i Østersjøen. Skipet er på 13.200 dødvekttonn. TETE OLIVELLA/Wessels Reederei
Ombyggingen kan ikke skje før siste kvartal 2016 på grunn av lang leveringstid på tankene.

LNG må oppbevares i minus 163 garder. Det setter spesielle krav til isolasjon, tankenes utforming og innfesting på grunn av krymping og ekspansjon.

Les også: Skal bryte Sibir-isen med Wärtsiläs nye rekordmotor

Infrastruktur

 De tyske myndighetene støtter ombyggingen med et syvsifret beløp (dvs. over 1 million i euro).

Statssekretær Enak Ferlemann sier at støtten er et bidrag til utviklingen av en effektiv infrastruktur for LNG.

– Målet er å redusere CO2 og forurensning til sjøs, sier Ferlemann.

Les også: Shipping nede i 2,2 prosent av globale CO2-utslipp

ECA-krav

Wes Amelia er bygget med isklasse ICE 1 A og går til og fra Østersjøen, som omfattes av ECA-krav – det vil si strengere utslippskrav enn i øvrige farvann.

Skip som går på LNG har ca. 30 prosent lavere CO2-utslipp, om lag 80 prosent mindre NOx og ingen svovel- og partikkelutslipp.

Les også: E 39 blir elektrisk – ikke fergefri