URO: Enkelte medarbeidere gir ledere svettetokter. (Bilde: colourbox.com)

Typene som sjefen hater

Torben Tolstøj, direktør i det danske selskapet People Test Systems, har avdekket fem ansattetyper som ledere flest ikke liker.

– Vi pleier å si at folk blir ansatt på grunn av sine faglige kvalifikasjoner, men får sparken på grunn av personligheten, sier Tolstøj til Erhvervsbladet.

Dette er de fem typene:

Obstruktøren.

Denne typen er alltid kritisk og på jakt etter feil. Han framstår som evig negativ. Ledere misliker denne karakteren fordi han forsinker og forsurer prosesser. Han skyter ofte ned gode ideer, og bidrar ikke med entusiasme.

Bortforklareren.

Alle gjør feil, men ikke denne typen. Må noe forbedres, er det i hans egne øyne aldri han som skal skjerpe seg. Han bruker tid på å bortforklare eventuelle blemmer, og er opptatt av å redde sin ære. Ledere opplever at han ikke tåler evalueringer eller kritikk.

Den administrative katastrofen.

Impulsiv, ustrukturert og usystematisk. Slik er denne typen. Han kan være veltalende og full av energi, men samtidig en surrebukk. Tolstøj mener mange selgere er å finne i denne kategorien.

Krystallglasset. Porselen eller krystall – de tåler ikke hard medfart. Denne typen tåler ikke kritikk, men er sjelden i stand til å gi beskjed om at han føler seg forulempet. Ofte er han dempet og litt humørløs, og ledere synes han er konfliktsky og utydelig.

Snakkemaskinen.

Han snakker i stedet for å jobbe. Denne typen bruker vel så mye energi på å slarve med og om kolleger som å jobbe. Han er lite effektiv, noe som forstyrrer hele organisasjonen. Er han i tillegg dominerende, kan ledere oppleve ham som en megafon.

Per Bergerud, administrerende direktør i rekrutteringsselskapet Proffice, kjenner igjen typene.

- Jeg har holdt en del foredrag om prestasjonssterke team, og da går liknende typer igjen. Jeg kjenner igjen alle fem. Den bortforklarende typen er kanskje den vi møter oftest i norsk arbeidsliv. Mange tar ikke ansvar for egen arbeidssituasjon, og har en bortforklaring for alt, sier han.

Han viser til 70/30-regelen.

- Det sies at 70 prosent kan du påvirke, mens 30 prosent får du ikke gjort noe med. Enkelte ansatte fokuserer bare på disse 30 prosentene, og framstår som lite konstruktive. Men ledere må også takle alle typer arbeidstakere. De får aldri det perfekte team, og må forsøke å få det beste ut av de ansatte de har, sier Bergerud.

Halvor Haukerud driver selskapet Motarbeider.no, som kurser folk i hvordan deres oppførsel påvirker trivselen og effektiviteten i et firma.

Han minner om at det er forskjeller på dansk og norsk arbeidsliv.

- Jeg opplever at hierarkiet står sterkere i Danmark, og at beskrivelsene av mennesketypene må ses i lys av det. Men jeg savner et par typer i oversikten, sier han.

Dette er typene:

Bakvaskeren.

- Felles for nesten alle organisasjoner, bedrifter og foreninger jeg har vært innom er at baksnakking, ryktespredning og sladder er det som i størst grad virker negativt på folks arbeidslyst, trivsel og prestasjonsevne. Bakvaskerne er mislikt på alle nivåer, de skaper utrygghet og gir gode vekstvilkår for de andre vanskelige medarbeidertypene, sier han.

Han mener bakvaskerne er de aller mest hatede.

- Min erfaring er at det ikke er så mange av dem, men det trengs ikke så mange for å dra ned stemningen på en hel arbeidsplass.

Knuseren/herskeren.

- Kjefting, irettesettelser og latterliggjøring i plenum er effektivt for å knuse initiativ og nytenking. En knuser/hersker kan opptre både som formell og uformell leder, og vedkommende påberoper seg retten til å si sin mening uavhengig av omstendigheter og forklarer det gjerne med at han har en direkte væremåte. Mottakeren av skyllebøtta blir satt i et dårlig lys overfor sine kolleger, og avsenderen gjør det med fullt overlegg. Herskerne er intenst mislikt av dem som blir herset med, og skaper utrygghet og frustrasjon hos alle med et snev av fellesskapsfølelse, sier han.

- Er det mange av dem?

- Jeg tror ikke det er så mange ekstreme herskere i Norge, men en og annen småkonge finnes i en del bedrifter og organisasjoner, sier Haukerud.

De verste plageåndene

Disse mobber mest

Slik ødelegger du karrieren: