(Bilde: Jannicke Nilsen)
Tore Engevik i Vestavind offshore jobber med å realisere det som kan bli Norges første havvindpark, Havsul 1. Styikk i strid med den rådende oppfatningen i bransjen, tror ikke Engevik det er vindkraft på land som blir stående igjen som vindkraftens løsning i Norge. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Tror havvind blir billigere enn landvind

  • Kraft

Fire konsortier – en offshore vindpark

Havsul 1 skal ligge utenfor Harøya i Sandøy kommune i Møre og Romsdal

Fire konsortier jobber med mulige konsepter for havvindparken:

  • Reinertsen (Trondheim) i samarbeid med Vattenfall (Sverige)
  • Technip (Frankrike)
  • Vici Ventus (Stavanger): AF Gruppen, Lyse AS og Dr.techn. Olav Olsen AS
  • Westcon (Ølensvåg) i samarbeid med blant annet Kruse Smith (Kristiansand), Norconsult (Sandvika) og Eide Marine Services.

Konsortiene videreutvikle sine tekniske løsninger i løpet av året, før Vestavind offshore tar endelig valg av samarbeidspartner.

  • En eventuell investeringsbeslutning kan bli tatt ved årsskiftet. De første turbinene kan da bli installert 1. kvartal 2014.
  • Første trinn innebærer utbygging av om lag 50 MW fordelt på i beste fall 8–10 turbiner.
  • Andre trinn består av ytterligere 300 MW, fordelt på mellom 30 og 60 turbiner.
  • Estimert produksjon fra fullt utbygd park er cirka 1 TWh.
  • Lønnsomhet forutsetter at parken både får grønne sertifikater og en form for investeringsstøtte fra norske myndigheter.


Mens vindkraft på land fortsatt er inne i en trang fødsel i Norge, har entusiasmen og jubelstemningen rundt vindkraft til havs for lengst dabbet av.

Statnett konkluderte nylig i en rapport at offshore vindkraft ligger svært langt fram i tid. Selv vindkraftentusiaster er skeptiske til om vindkraft til havs noen gang vil bli en lønnsom affære i Norge.





Ikke motløs

Det tar ikke motet fra Tore Engevik i Vestavind offshore, selskapet som jobber med å realisere det som kan bli Norges første havvindpark, Havsul 1.

Stikk i strid med den rådende oppfatningen i bransjen, tror ikke Engevik det er vindkraft på land som blir stående igjen som vindkraftens løsning i Norge.

– Får vi til de konkrete grepene vi jobber med nå, er jeg overbevist at det i løpet av kort tid vil være mer kostnadseffektivt å bygge ut vindkraft til havs enn vindkraft på land, sier Engevik.





Betydelig forenkling

Havsul 1 er foreløpig det eneste havvindprosjektet i Norge som har rettskraftig konsesjon.

For kort tid siden konkurrerte ulike verft, industri- og rådgivningsselskaper om å bli valgt ut som mulig leverandør av ny industriløsning for vindparken.

Vestavind offshore valgte fire konsortier som skal arbeide videre med mulige løsninger ut året.

Betydelig forenkling på alle plan, er kjernen i selskapets plan for å få vindparken på fote.

Les også: Skal samarbeide om Havsul 1

Får 50 millioner til vindprosjekter





Kutte kostnader

Konsortiene har fått i oppgave å redusere investeringskostnadene med hele 30–40 prosent sammenlignet med andre havvindparker basert på bunnfaste installasjoner på 20–60 meters dyp.

I tillegg er det et krav at vindturbin og understell skal kunne monteres på land og slepes ut til site med enkle fartøy for å unngå bruk av kostnadskrevende installeringsfartøy.

– Teknologien er kjent og utprøvd i den petromarine næringen, og det finnes miljøer i Norge som kan levere dette, sier Engevik.





Turbinvalg

– Vi skal bruke mye tid på dette, for det er turbinene som skal generere inntektene. Vi vurderer å kjøre en prosjektfase 1 for å teste ut ulike turbinteknologier, for det er mye som fortsatt er på tegnebrettet innen offshore vind. Vi kan sette opp seks–ti turbiner, og drifte dem i ett år før vi tar skrittet og bygger en fullskala vindpark. Denne beslutningen skal vi ta i løpet av våren.

Selv om Engevik tidligere har sagt at det ikke er aktuelt med mindre turbiner enn 3 MW, ligger det i kortene at selskapet helst vil ha turbiner på 5–10 MW.

– Det er store vindturbiner?

– Vi har heftige målsettinger for kostnadsreduksjonene. Størrelsen på turbinene er et vesentlig parameter. Jo større kapasitet, jo færre turbiner trenger du og enhetskostnadene går ned. Samtidig er ikke slik at størrelsen betyr alt. Økonomien bestemmes ikke ut fra installert MW, men på energiproduksjonen fra turbinene.

Les også: Forkjørsrett gir mer vindkraft





Mer på land

I løpet av mai tar selskapet sikte på å ha et kostnadsestimat som skal gi grunnlag for å vurdere om de skal gå videre med havvindparken.

– Det er mange store aktører på kontinentet som jobber med å redusere kostnadene. Hvorfor skal dere lykkes der de ikke er i mål?

– Jeg trekker en parallell til oljeutbyggingen i Norge for 30–40 år siden. I starten ble en betydelig andel av arbeidene gjennomført offshore, noe som er svært kostnadskrevende. I løpet av få år ble antall operasjoner redusert og det aller meste ble montert sammen på land i kontrollerte former. Minimalt av arbeid ble gjort offshore. Vår løsning er ikke mer spesiell enn at vi mener denne utviklingen også må skje innen offshore vind. Dette er ikke "rocket science", etter våre begreper.

– Hvis det er så opplagt, hvorfor har ingen av de store aktørene innen offshore vindkraft tenkt på dette før?

– Det er noen leverandører som har tenkt tankene tidligere, men ingen kunder har etterspurt prinsippet. Vi er de første oppdragsgiverne som legger dette inn i en utbyggingsplan. Vi lager en ny industristandard. Nå merker vi at de store installasjonsaktørene har begynt å se på dette igjen, etter at vi lanserte dette som modell. Mange vil teste ideene sine på oss nå.

– Statnett sa nylig at vindkraft i Norge er langt framme. Dere sikter på 2014?

De store utbyggerne av offshore havvind i Storbritannia, Danmark og Tyskland har satt krav om kostnadsreduksjoner ned til 30–40 prosent. Vi mener vi kan klare å møte dette kravet – og gjøre det i Norge. Samtidig er vi spente på om leverandørindustrien vil bekrefte de prinsippene og innsparingene vi ser for oss. Men de har signalisert at det er mulig.

– Hvordan har det seg at dere har så klokkertro på Havsul 1, når selv vindkraftentusiaster er skeptiske?

– Det er noen grunngitte positive forutsetninger når det gjelder offshore vind som ikke kommer fram i debatten. Personlig forstår jeg ikke hvorfor det skal være dyrere til havs enn på land.





Overveldende respons

– På land har man store begrensninger i infrastruktur, man må frakte turbinene, og store kraner, inn på trange skogsveier og opp på fjelltopper. Offshore eksisterer disse begrensningene i prinsippet ikke. Får du opp turbinstørrelsen, går ned i antall installasjonsoperasjoner og en masseprodusert turbinløsning, er jeg overbevist om at det på kort sikt vil være mer kostnadseffektivt å bygge vindkraft til havs enn på land.

– Vi er overveldet over responsen på konkurransen vi hadde for å finne leverandør til den nye industriløsningen. Det at de største selskapene meldte seg på, tar vi til oss. Vi tar det som en bekreftelse på at de tankene vi har rundt kostnadsreduksjoner treffer industrien.

Les også: 44 TWh norsk havvind

Havvind: 51 prosent vekst

Kina inntar vindtoppen