Bussen krever ikke plass på selve veien, ettersom den lar biler kjøre under seg. (Bilde: Scanpix/ Luo Xiaoguang/Xinhua via AP)

Transit elevated bus

Trodde du Kinas styltebuss var science fiction? Nå har de bygget den

Startet testing på tirsdag.

I mai skrev Teknisk Ukeblad om det kinesiske selskapet Transit Explore Bus sine visjoner om å lage en buss på stylter som skulle få slutt på trafikk-kaoset i landets store byer. 

Tirsdag denne uken var den såkalte stylte-bussen ferdig bygget, og tok sin første testtur i byen Qinhuangdao i Kina.

Det skriver den kinesiske avisen China's Xinhua News

Erstatter 40 busser

Konseptet er enkelt og greit en buss som opererer på «stylter» og som dermed ikke krever plass på selve veien, siden biler kan kjøre under den. 

Bussen er drøye 24 meter lang, 4,5 meter høy og nesten åtte meter bred. 

Den strekker seg over to kjørefelt, og skal kunne ta opptil 300 passasjerer.

På sikt er planene å sette sammen flere satt med stylte-busser, slik at et buss-sett kan skal kunne ta opp til 1400 passasjerer, og dermed erstatte rundt 40 busser. 

Fem kinesiske byer har allerede skrevet under på kontrakt for å få teste den nyutviklede bussløsningen. .
Fem kinesiske byer har allerede skrevet under på kontrakt for å få teste den nyutviklede bussløsningen. . Foto: Scanpix/ Luo Xiaoguang/Xinhua via AP

Toppfarten til stylte-bussen er på rundt 60 kilometer i timen. Den er elektrisk drevet, og går på skinner i gaten.

Vil redusere dødsulykker

Fem byer i Kina har skrevet under kontrakter for å teste stylte-bussen i tiden fremover. 

Målet med bussen er å løse opp i trafikkflokene i storbyene, samt å redusere antallet dødsulykker på kinesiske veier. 

Sjefsingeniør Song Yuzhou sammenlikner bussen med en t-bane, men sier utbyggingskostnadene til styltebussen ikke er mer enn 16 prosent av det kostnadene for en konvensjonell t-bane er.

Målet er at stylte-bussen skal forminske trafikk-kaoset i storbyene, samt redusere mengden dødsulykker på veiene.
Målet er at stylte-bussen skal forminske trafikk-kaoset i storbyene, samt redusere mengden dødsulykker på veiene. Foto: Scanpix/ Luo Xiaoguang/Xinhua via AP

Kommentarer (39)

Kommentarer (39)