Et Airbus 380-800 fra Singapore Airlines returnerte til Paris i går da strømmen gikk på byssa. For tre måneder siden var det motorproblemer som gjorde at flyet måtte vende snuta tilbake til Charles de Gaulle. (Bilde: VIVEK PRAKASH)

Trøbbel for superjumboen

Den siste hendelsen skjedde i går med Singapore Airlines' A380 på vei fra Paris til Singapore.

Uten varmmat

To timer etter avgang gikk strømmen i byssa, og pilotene valgte å returnere til Charles de Gaulle lufthavn, skriver Flightglobal .

En talsmann fra Singapore Airlines (SIA) sier til tidsskriftet at det var hensynet til passasjerenes komfort, ikke sikkerhet, som lå bak avgjørelsen. Flyturen til Changi lufthavn i Singapore tar nesten 13 timer. Det ville blitt i lengste laget uten varmmat for de 444 passasjerene.

Airbus-flyet ble reparert mens passasjerene ble sittende. Men da maskinen var klar til ny avgang, var det for sent for besetningen til at de kunne holde seg innenfor arbeidstidsbestemmelsene.

Flere hendelser

Ifølge Flight har det vært ytterligere tre småproblemer med Airbus A380 den siste tida.

Mandag ble et Air France-fly stående på JFK i New York på grunn av problemer med drivstofftankene.

27. november måtte et A380 fra samme selskap på vei til Paris returnere til New York på grunn av feil på navigasjonssystemet. Dette var en uke etter at Air France startet ruteflyginger med dette flyet.

27. september måtte et SIA-fly vende tilbake til Paris etter to timer og tre kvarter da én av de fire Rolls-Royce Trent 900-motorene stoppet.

A380 har nå vært i trafikk i drøyt to år. SIA var det første selskapet til å ta i bruk flyet.

Drømmen gikk i oppfyllelse

Grizzly tok endelig av

Air France tok i bruk A380 20. november. Her går Airbus-flyet inn for landing på JFK lufthavn i New York. Foto: Scanpix SHANNON STAPLETON