OLJE OG GASS

Tre plattformer har krenget i Norge det siste året

Fagforbundet Safe mener nå at nok er nok.

ALVORLIG: Boreriggen Island Innovator tok inn vann og begynte å krenge i natt. Nå vil fagforbundet Safe ha et ekstraordinært tilsyn som ser på stabilitet på flyttbare plattformer. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
ALVORLIG: Boreriggen Island Innovator tok inn vann og begynte å krenge i natt. Nå vil fagforbundet Safe ha et ekstraordinært tilsyn som ser på stabilitet på flyttbare plattformer. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Bilde: Hommedal, Marit
31. mai 2013 - 12:50

I natt krenget den flyttbare plattformen Island Innovator omtrent fire grader etter en lekkasje i et pumperom.

En person ble skadet, og 37 evakuert.

Kunne blitt dramatisk

Den nye plattformen, som driftes av Odfjell Drilling, har ligget ved Hanøytangen ved Askøy like utenfor Bergen siden februar for å bli klargjort til operasjoner. Det er Lundin som skal bruke plattformen i Nordsjøen i sommer.

Roy Erling Furre, andre nestleder i fagforbundet Safe, sier det var hell i uhell at den ikke var i drift.

– I dette tilfellet kunne man hente ressurser på land og bidra med hjelp derfra. Hadde dette skjedd på havet hadde man vært helt for seg selv, og det kunne blitt fryktelig dramatisk. Når det krenger blir det ikke lett å få ut helikopter for å evakuere, og det hadde blitt mye vanskeligere å kontrollere vanninntrengingen. Det er derfor det er så alvorlig med stabilitetsproblemer, sier han.

Les også: Disse riggene gikk det galt med

Vil ha eget tilsyn

Etter tre hendelser det siste året, samt ulykker som blant annet Alexander Kielland-ulykken i 1980 der 123 mennesker omkom, mener Furre nå at nok er nok.

– Det er bekymringsfullt at det er så mange problemer med stabilitet. Dette skal bare ikke skje, og stabilitet skal ikke være et problem med flyttbare plattformer. Når vi kjører bil forventer vi å holde oss på veien, ikke at vi skal kjøre av veien på grunn av konstruksjonsfeil. Når en flyttbar innretning ikke har kontroll på stabiliteten, er det veldig alvorlig, sier han.

– Hva mener du må gjøres?

– Vi må kanskje ha et eget ekstraordinært tilsyn for stabilitet, noe Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet eventuelt kan samarbeide om. Hvis det viser seg at bransjen ikke har god nok kontroll på dette må vi gjøre et løft. Kanskje må vi revidere og forbedre standarder for teknisk utrustning. Men først må vi få vite hva årsaken til denne ulykken er. Derfor er vi spente på granskingen, sier han.

Les også: 11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

– Alvorlig

Hvem som skal granske hendelsen er fremdeles uklart. Siden plattformen ikke er i drift på sokkelen, blir det ikke Petroleumstilsynet (Ptil).

Det ser heller ikke ut til at den ikke er innenfor Statens Havarikommisjons mandat, nettopp fordi den ikke var i drift. Arbeidstilsynet er på ulykkesstedet i dag, men skal sannsynligvis heller ikke granske hendelsen.

Sjøfartsdirektoratet har imidlertid tilsynsansvar for riggen, noe som betyr at de avgjør om den er sjødyktig og opprettholder maritime sertifikater.

Kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon sier at årsaken til ulykken nå må bli avklart før de utfører tilsyn av riggen og rederiet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er for tidlig å uttale seg om alvorlighetsgraden når årsaken ikke er kjent og situasjonen ikke er avklart. Men i utgangspunktet er det selvfølgelig en alvorlig sak når et fartøy får en ukontrollert krenging, sier han.

Tredje hendelse

Island Innovator er uansett den tredje krengingshendelsen i Norge det siste året. I vår har både Saipem/Eni Norge og Floatel fått pålegg fra Ptil etter alvorlige hendelser på Scarabeo 8-plattformen og Floatel Superior.

Hendelsene skyldes henholdsvis feilbruk av utstyr og konstruksjonsfeil, men førte i begge tilfeller til at de flyttbare plattformene krenget.

Denne uken sa Ptil til Teknisk Ukeblad at hendelsene er alvorlige og at de er bekymret for det høye tempoet på norsk sokkel.

– Vi ser alvorlig på begge hendelsene, for dette er ting som ikke skal skje. Det er høy aktivitet på norsk sokkel, og hard kamp om de kloke hodene. Vi ønsker å være sikre på at alle driver virksomheten sikkert og i tråd med regelverket, sa pressekontakt Øyvind Midttun.

Les også:  – Aktivitetsnivået er så høyt at vi lurer på om vi har nok kompetente folk til å gjøre jobben ordentlig

AdvarteRoy Erling Furre, Safe
AdvarteRoy Erling Furre, Safe

Advarte

I september i fjor gikk det altså galt da Saipems plattform Scarabeo 8 begynte å krenge under en leteboring for Eni Norge i Barentshavet etter at det kom sjøvann i en ballasttank.

Krengingen nådde omtrent syv grader og ble omtalt som alvorlig, selv om det ikke fikk konsekvenser for verken mennesker, miljø eller materiell. 

Kort fortalt konkluderte Ptil-granskingen at kompetansen på plattformen var for dårlig, og påla derfor plattformeier Saipem og operatør Eni Norge å gjennomgå rutinene og sikre seg mot lignende fremtidige hendelser.

Det har de nå gjort, ifølge kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.

– Vi har gjort kontinuerlig oppfølging og satt personell med relevant kompetanse og erfaring i de riktige stillingene, sier han.

– Hvordan skal dere sikre at dere får de riktige folkene i fremtiden når det er ingeniørmangel?

– Dette er en problemstilling hele industrien står overfor og jobber med hver eneste dag. Vi jobber også hardt hver dag for å sikre oss de beste hodene der ute og skal fortsette med det. Vi tar påleggene fra Ptil alvorlig, sier Wulff.

Konstruksjonsfeil

En novembernatt i fjor gikk det også galt for Floatel da et anker sørget for åtte hull i skroget, vannfylling av to tanker og en krenging på nærmere seks grader på Floatel Superior.

Dette førte til norgeshistoriens største evakuering, selv om det ikke var fare for menneskeliv.

Selskapet får likevel kritikk for flere konstruksjonsfeil på plattformen og manglende risikoforståelse. Nå har selskapet frist frem til 15. september til å fikse opp i forholdene.

Floatel-sjef Peter Jacobsson sier ankerproblematikk aldri kommer til å bli et tema igjen.

– Vi har tatt bort alle ankerne, enkelt og greit. Dette ble en dyr smell og det var uflaks at det skjedde for oss. Likevel er det bra for hele industrien, og det er mange redere som sjekker dette etter denne hendelsen. Vi tar påleggene fra Ptil på alvor og skal ordne opp i alt vi har fått beskjed om, sier han.

Les også:

Her klatrer Linda utenpå plattformen

Prøver å lamme oljeproduksjon med cyberangrep

Denne skal stanse oljeutblåsninger  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.