ARVEN ETTER JOBS: Steve Jobs bør være et forbilde for en ny generasjon teknologer og ingeniører. (Bilde: Reuters)

Ta lederskap, ingeniører!

  • tumener

Man skulle vært ingeniør, hørte jeg noen si en dag. Samtalen handlet om hvilke yrker som er mest framtidsrettet.

Steve Jobs var ikke ingeniør, men teknolog. Han droppet tidlig ut av skolen, men reiste mye rundt for å bli kjent med ulike kulturer før han 21 år gammel startet Apple i garasjen hos sine foreldre.

Jobs ville endre verden og klarte det med sine innovasjoner fordi han tenkte helhet: Teknologi og form må tilpasses den kulturen menneskene lever i.

I snart tre tiår har økonomene preget samfunnsutviklingen i den vestlige verden. Økonomisk vekst og muligheter for personlig fortjeneste har motivert ungdom til å velge økonomisk utdanning. Valg av utdanning påvirkes av samfunnsdebatten og denne har i altfor stor grad blitt dominert av økonomer.

Nå er dette bildet i ferd med å endre seg. Ingeniørene har til og med inntatt børs og meglerhus med sine modeller. Men til tross for at vi er en av verdens rikeste nasjoner og foreløpig ikke rammes av en økonomisk krise som en rekke europeiske land, trenger norsk næringsliv flere ingeniører.

Norsk olje- og gassindustri står foran store utbygginger etter nye oljefunn. Flere selskaper må hente ingeniører fra utlandet for å dekke behovet. Aker Solutions har for eksempel åpnet kontor i Gøteborg for å sikre seg ingeniører som ikke lenger ser en framtid i bilindustri.

Grønne sertifikater og ambisiøse klimapolitiske mål vil kreve en større satsing på fornybare energikilder som vind, sol og hav. På sikt vil Norge kunne bli en krafteksportør gjennom utbygging av linjenett og kabler til utlandet.

Regjeringen har et uttalt mål om å satse mer på bioteknologi, velferdsteknologi og næringsrettet forskning. Og statsbudsjettet indikerer en langsiktig satsing på vei og jernbane. Alt det vil kreve rekruttering av nye ingeniører i flere tiår.

Samtidig preges flere innlandsfylker og mange små kommuner av stor ingeniørmangel. De taper i konkurransen med de store ingeniørbedriftene som kan tilby bedre lønninger og større faglige utfordringer.

En slik samfunnsutvikling bør bli retningsgivende for utdanningspolitikken. Ingeniørorganisasjonene fortjener ros for sin standhaftige kamp for å satse mer på realfag og teknologiutdanninger. En rekke prosjekter er satt i gang for å stimulere barn og unge til å velge realfag og dette gir nå resultater. Hovedproblemet i dag er at for mange dropper ut av videregående.

Ingeniørutdanningene bør også endre seg. Vi trenger flere ingeniører som tenker tverrfaglig. Og vi trenger ingeniører som tenker store tanker og vil være ledere. Slik Jobs gjorde.