Franske Adgero utvikler en semitrailer med superkondensatorer som lades under bremsing, og driver en elektromotor under aksellerasjon. (Foto: Adgero)

ELEKTRISK SEMITRAILER

Superkondensatorer kan redusere drivstofforbruket

Elektrisk semitrailer gjør lastebilen om til en hybrid.

Ved å utstyre semitrailere med superkondensatorer, kan drivstofforbruket til trekkvognen reduseres betrakelig.

Det tror den franske oppstarten Adgero, som i samarbeid med Skeleton Technologies har utviklet et system for å lagre kinetisk energi, som igjen kan brukes til fremdrift ved hjelp av en elektromotor.

Slike systemer kalles KERS (kinetic energy recovery system), og brukes i formel 1-biler. I vogntog kan systemet brukes for å forbedre drivstofføkonomien, ved at mindre diesel må brennes for å komme opp i hastighet etter en nedbremsing.

Systemet skal kunne ettermonteres, og kan angivelig gi et reduksjon i drivstofforbruk på mellom 15 og 25 prosent, avhengig av topografi og trafikk.

Les også: Snart kommer de første elektriske lastebilene på norske veier

Superkondensatorer og elmotor

Det består av en bank med superkondensatorer, og en elektrisk drivaksel som er montert i semitraileren.

Dette systemet kommuniserer med en enhet i trekkvognen, som registrerer hvordan lastebilen kjøres via CAN-bus. Basert på dette kan semitraileren regenerere energi, eller gi ekstra skyvekraft.

I praksis får man da et vogntog med parallell hybriddrift.

Systemet, som først ble annonsert tidligere i år, hevdes å være det første i sitt slag.

Det består av en 200 kilowatt elektromotor med et moment på inntil 750 newtonmeter. Superkondensatormodulen er produsert av estiske Skeleton Technologies, og er en modifisert variant av en som brukes i motorsport.

Den er basert på grafén, og skal ha en energitetthet som er fem ganger så høy som konkurrerende produkter. Modulen kommer med spenning på 480 og 800 volt, avhengig av hvilken variant av systemet det er snakk om.

Dersom semitraileren kobles til en trekkvogn uten Adgero-systemet, går det i standby, slik at den kan brukes som en hvilken som helst semitrailer.

Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre

Adgero hevder at drivstoffobruket kan reduseres med mellom 15 og 25 prosent. Foto: Mercedes

Best på langtransport

Daglig leder i Adgero, Mack Murray, sier til Teknisk Ukeblad at de foreløpig ikke har fått noen forespørsler fra norske bedrifter.

– Vi tror at systemet er ideelt for de intermodale rutene som Norge-Spania, hvor veitransport i hver enda kan gjøres av andre flåter, siden det gjør det mulig å forvandle alle lastebiler som frakter semitraileren til en hybridbil uten at man trenger å investere i nye lastebiler, sier Murray.

Han mener at det også er mulig at norske bedrifter kan dekke inn investeringen på mindre enn tre år dersom økonomiske incentiver er på plass.

Enova støtter energitiltak i landtransport, og ifølge kommunikasjonssjef i Enova, Eiliv Flakne, kan det tenkes at de kan støtte installasjon av et slikt system.

Vi kan ikke saksbehandle gjennom mediene, og vi kan derfor ikke si noe endelig før lastebileieren her har sendt oss en søknad om støtte. Men dette ser interessant ut, og jeg tror vi kan støtte dette, enten innenfor programmet «Ny energi- og klimateknologi» eller i «Landtransportprogrammet», sier Flakne.

Enova-støtte forutsetter at energibruken reduseres med minst ti prosent, og at energiresultatet er på minimum 100 000 kilowattimer per år. Flakne vil ikke si noe om hvor stor del av utgiftene de eventuelt ville dekket før de får inn en søknad fra en aktør.

Bygges langs motorveier: Kjøreledningen sparer lastebilene for 80-90 prosent drivstoff

Må typegodkjennes

For at semitrailerne skal være lovilige å bruke på norske veier kreves det også at de er typegodkjent. Kravet er at denne typegodkjenningen må gjøres i et europeisk land.

Adgero samarbeider med en britisk semitrailerprodusent, og regner med at semitrailerene typegodkjennes i Storbritannia innen februar. I så fall vil løsningen også være lovlig i Norge.

Protoyper skal gjennom veitester i løpet av første kvartal neste år, og skal komme i salg tredje kvartal. Serieproduksjonen starter opp i 2017 dersom alt går etter planen.

Systemet vil, i tillegg til prisen for semitraileren, koste omtrent 18 000 euro (ca 170 000 kroner) for varianten med 480 volt, og 25 000 euro (ca 235 000 kroner) for varianten med 800 volt. Installasjonen veier ifølge Mack mindre enn 90 kg for 480 volt, og rundt 500 kg for 800 volt.

– På tunge kjøretøy er dette en neglisjerbar vektøkning for fordelene systemet gir, mener Murray.

Se vannet forsvinne: Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder

Kommer også til langbiler

Adgero holder også på å utvikle et system som kan installeres i langbiler, altså lange tunge lastebiler uten tilhenger.

Isete norske veier skal ifølge produsenten ikke være et problem. Det er mulig å utstyre drivakselen med en låsbar differensial.

Systemet detekterer også om hjulet spinner eller låser seg ved å ta i bruk data fra det elektroniske bremsesystemet i trekkvognen.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri