A Qantas Airways A380 passenger plane flight QF32 is surrounded by rescue services after making an emergency landing at Changi airport in Singapore November 4, 2010. The Airbus A380 landed safely in Singapore on Thursday after running into engine trouble, one of the most serious incidents for the world's largest passenger plane in its three years of commercial flight. REUTERS/Vivek Prakash (SINGAPORE - Tags: TRANSPORT DISASTER BUSINESS) Qantas A380 (Bilde: Reuters)
Bildene viser at nummer to-motoren minst mangler bakre motordeksel (cowling). (Bilde: Reuters)
Passasjerer forlater Qantas-flyet etter nødlandingen i Singapore. (Bilde: Reuters)
Teknikere inspiserer skadene. (Bilde: Reuters)
Teknikere inspiserer den skadede motoren. (Bilde: Reuters)
Teknikere inspiserer den skadede motoren på A380-flyet. (Bilde: Reuters)

Superjumboen satt på bakken

Ingen ble skadd da et fly av typen Airbus A380, verdens største passasjerfly, måtte nødlande i Singapore torsdag.

Under landingen kom det røyk fra undersiden av flyet, som raskt ble omringet av brannbiler på rullebanen.

Flyet tilhører det australske selskapet Qantas og var på vei fra Singapore til Sydney, rute QF32. Myndighetene i Australia opplyser at ingen ble skadd under nødlandingen på Changi lufthavn som skjedde klokka 11.45 lokal tid.

Melding om krasj

Tidligere torsdag skal Qantas selv ha hevdet overfor den amerikanske TV-stasjonen CNBC at flyet hadde styrtet. Øyenvitner fortalte at de hadde hørt en eksplosjon, og det ble funnet metallbiter som så ut til å stamme fra flyets haleparti.

Meldingene om flystyrten ble senere avvist av både Qantas og indonesiske myndigheter. Motorproblemer kort etter avgang fra Singapore gjorde det imidlertid nødvendig å returnere til utgangspunktet.

Det var 440 passasjerer og 26 besetningsmedlemmer om bord på flyet under nødlandingen.

Flyet med registreringsnummer VH-OQA var den første A380 som Qantas tok levering på. Det ble satt i trafikk 18. september 2008 og har fire Rolls-Royce Trent 900-motorer.

Motordeler på bakken

Én av disse motorene har altså sviktet. Bildene (se under) viser tydelige skader på nummer to-motoren, altså motoren som sitter innerst på venstre ving. Dekselet (cowling) er borte fra omtrent der forbrenningskammeret er og bakover på motoren. Alvorlig nok er det også skader på selve vingen.

Technicians look at the damaged engine of a Qantas Airways A380 passenger plane flight QF32 after it was forced to make an emergency landing at Changi airport in Singapore November 4, 2010. The Airbus A380 landed safely in Singapore on Thursday after running into engine trouble, one of the most serious incidents for the world's largest passenger plane in its three years of commercial flight.  REUTERS/David Loh (SINGAPORE - Tags: TRANSPORT DISASTER BUSINESS) Qantas A380
FOTO: Reuters Reuters

Mange av disse motordelene er funnet på den indonesiske øya Batam, rett sør for Singapore.

Trent 900-motorene yter typisk 70 000 pund skyvekraft ved takeoff. Men motoren er sertifisert for 80 000 pund og har vært kjørt opp til 93 000 pund under testing, ifølge faktaarket fra Rolls-Royce.

Motoren har vært i bruk siden Singapore Airlines startet A380-flyginger i 2007, og det har vært problemer med den tidligere. 27. september i fjor måtte et SIA-fly vende tilbake til Paris etter to timer og tre kvarter da én av motorene stoppet.

Les mer i denne artikkelen: Trøbbel for superjumboen

På bakken

Qantas har gang på gang blitt kåret til både verdens beste og mest sikre flyselskap. Ikke uten grunn. Qantas har ikke hatt en fatal ulykke siden 1951, og aldri etter at jetalderen tok til.

Nå har Qantas besluttet å sette alle seks A380-flyene på bakken inntil det er oppklart hva som fikk motoren til å feile.

Selskapet bruker A380 ut fra Sydney og Melbourne på flygninger til Los Angeles, London i tillegg til Singapore.

Qantas, som om tolv dager er 90 år, har ytterligere 14 fly av samme type i bestilling.

Ved siden av Qantas og Singapore Airlines, er det hittil Emirates, Air France og Lufthansa som har rukket å ta i bruk superjumboen.

Singapore Airlines uttaler at de ikke har planer om å noen av sine 11 A380 ut av trafikk inntil videre. Sammen med Lufthansa er disse de som bruker RR-motorer. Emirates og Air France flyr med GP 7200-motorer fra Engine Alliance (GE og P&W).