Mats Rönnbo ble kastet som leder i Foreningen Asfalt og Veiservice etter benkeforslag på årets generalforsamling. Resultatet er at både Skanska og Mesta melder seg ut av foreningen.

Strid blant asfaltentreprenørene

  • Bygg

På dette møtet er saken om Skanska og Mestas utmeldelse den eneste på dagsorden, og målet er å få denne første diskusjonen avsluttet før vi kommenterer saken i det offentlige rom. Dette er fortsatt ønsket, men dagens utspill og omtale i Byggeindustrien er av en slik karakter at det nødvendiggjør et foreløpig tilsvar fra FAV, skriver Foreningen Asfalt og Veiservice i en pressemelding.

Les også:

Ikke fornøyd

Skanska og Mesta meldte seg ut av foreningen rett etter generalforsamlingen 26. mai. Da ble sittende styreleder Mats Rönnbo vraket etter at det kom et benkeforslag om å velge Harald Lausrud som ny leder. Dette til tross for at valgkomiteen hadde innstilt Rönnbo.

– Det er fint og demokratisk at det kommer benkeforslag men vi reagerte på behandlingen. Det ble ingen diskusjon, sier Knut Sigvartsen, administrerende direktør i Mesta Asfalt. Han legger til at Mesta var fornøyd med Rönnbo og hadde ønsket at han fortsatte.

– Men vi har ikke oppnådd det vi ønsket gjennom FAV og vil prioritere å jobbe gjennom andre organisasjoner, sier Sigvartsen.

Det er Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, samt Byggenæringens Landsforening.

.

Henvendelsen fra Mats Rönnbo til Vegdirektøren

Administrerende direktør i Skanska, Petter Eiken, reiste i går spørsmålet om det fortsatt foregår uregelmessigheter i asfaltbransjen i et intervju på tu.no. Han tok opp de samme problemstillingene i et lengre innlegg på bygg.no. Dette har falt det nye styret i FAV tungt for brystet. Les innlegget til Petter Eiken her, og intervjuet med tu.no her.

"Det var etter gjennomgang av årets asfaltanbud, og resultatene av disse for Skanska Asfalt, at Mats Rönnbo rettet en henvendelse til Vegdirektøren som adm.dir. for Skanska Asfalt. I sin mail redegjorde han for at Skanska mente å se et spesielt prismønster i ulike deler av landet og at asfaltmarkedet etter Skanskas mening var et lite velfungerende marked. I tillegg til å være øverste leder i Skanska Asfalt var Rönnbo samtidig tillitsvalgt leder for medlemmene i FAV. I påfølgende styre- og strategimøter var det naturlig for styret i FAV å anmode om innsyn i de utlegninger som Rönnbo hadde gjort. Dette ble avslått på tross av at hans henvendelse til Vegdirektøren medførte at Vegdirektøren umiddelbart varslet to av FAVs medlemmer om henvendelsen, og at han tolket dette som så alvorlig at det ble videresendt til Konkurransetilsynet. Og det er den manglende åpenheten rundt innholdet i Rönnbos henvendelse som av et flertall i styret ble opplevd som vanskelig i forholdet til hans fortsatte posisjon som valgt leder av organisasjonen."

Harald Lausrud fortsetter med å skrive at styrearbeidet ble vanskelig på grunn av Mats Rönnbos manglende åpenhet og at Rönnbo var godt kjent med at mange av medlemmene var usikre om hans kandidatur som fortsatt leder av foreningen.

– Vi vil videre presisere at det forut for de forslag som ble fremmet på generalforsamlingen lå demokratiske flertallsbeslutninger, og ingen skjulte forhold. At alle ikke nødvendigvis er enig med flertallet betyr ikke at åpenhet mangler, skriver Lausrud.