KF Entreprenør begynte i høst arbeidet med å legge om teknisk infrastruktur i Rådhusgata og Nedre Vollgate i Oslo i forbindelse med kulvert til post- og varemottak på Stortinget. (Bilde: Tore Stensvold)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen humrer av det paradoksale i at Stortinget bygger innkjøring til et underjordisk anlegg på Stortinget innen for det som skal bli en bilfri sone. (Bilde: Tore Stensvold)
Innkjøringen til både Stortingets parkeringsanlegg fra Prestegata og til det nye post- og varemottaket fra Rådhusgata, blir liggende godt innenfor den bilfrie sonen Oslo Byråd vil innføre. (Bilde: Stein Jarle Olsen (Kart: Google Maps))
Det grønne viser atkomsttunnelen fra Rådhusgata og under Nedre Vollgate fram til vare- og postmottaket (rødt) under Grev Wedels Plass. (Bilde: Ill fra Stortingets nettside)
En 250 meter lang kulvert fra Rådhusgata til Stortinget skal gi sikker atkomst til det nye post- og varemottaket. Innkjøringen ligger innenfor den bilfrie sonen Oslo Byråd vil etablere. Arbeidet skal være ferdig i 2018. (Bilde: Tore Stensvold)

BILFRITT OSLO SENTRUM

Stortinget bygger ny garasjeinnkjøring innenfor bilfri-sonen i Oslo

– Rikspolitikk og kommunalpolitiske beslutninger marsjerer ikke alltid i takt.

Her graver de innkjøring til Stortingets nye post- og varemottak. Det er bare en hake: Det er innenfor Ring 1 i et framtidig bilfritt Oslo sentrum.

På vei inn til et foredrag hos Rederiforbundet i Rådhusgata 25 måtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsere gravemaskiner og sperringer og gå over en provisorisk gangbru.

Når han får vite hvorfor, bryter han ut i latter.

– Rikspolitikk og kommunalpolitiske beslutninger marsjerer ikke alltid i takt, sier samferdselsministeren og humrer.

Umulig å spå

For å være mer seriøs, legger ha stemmen over i et dypere leie.

– Det er ikke mulig for Stortinget å forutse kommunale politiske beslutninger flere år fram i tid, sier Solvik-Olsen til Teknisk Ukeblad.

Så legger han til:

– Det er ikke praktisk mulig å ha et 100 prosent bilfritt sentrum. Men det kan legges til rette for næringstrafikk, hoteller og for eksempel til Stortingets garasje, sier han.

Innkjøringen til både Stortingets parkeringsanlegg fra Prestegata og til det nye post- og varemottaket fra Rådhusgata, blir liggende godt innenfor den bilfrie sonen byrådet i Oslo vil innføre. Stein Jarle Olsen (Kart: Google Maps)

Politiker-garasje

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg stenger ikke porten til stortingsgarasjen helt. Politikeren har også innkjøring til sin garasje godt innenfor Ring 1. Hva som skjer med den, er heller ikke avklart.

På spørsmål om arbeidet med innkjøring til vare- og postmottaket er forgjeves, svarer miljø- og samferdselsbyråd Berg verken klart «ja» eller «nei».

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, vil sakke med berørte parter for å finne løsning for bilfritt sentrum som fungerer for alle.
Pragmatikk uten å kverkeByråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, vil snakke med berørte parter for å finne løsning for bilfritt sentrum som fungerer for alle. CF-Wesenberg

Pragmatikk uten å kverke

– Vi er i full gang med å planlegge arbeidet. Noe av det første vi vil gjøre er å snakke med berørte aktører. Jeg er opptatt av å legge opp til en bred prosess, og sammen finne løsninger som fungerer godt for Oslo, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Stortingsrepresentant Rasmus Hansson var til stede på samme møte som Ketil Solvik-Olsen. Han vil ikke blande seg opp i byrådets politikk og praktiske gjennomføring av en bilfri sone innenfor Ring 1.

Litt mer rett fra hjertet, sier han:

- Det blir et bilfritt sentrum, men uten at næringen skal kverkes.

Milliardjobb

Det nye underjordiske post- og varemottaket bygges under bakken ved Grev Wedels plass.

Innkjøringen blir fra Rådhusgaten via en 250 meter lang kulvert. Arbeidet med mottaket og kulvert inngår i et større prosjekt som også omfatter full rehabilitering av Prinsens gate 26.

Totalbudsjettet er på 1,45 milliarder kroner og ble startet i 2014. Arbeidene skal være ferdig i 2018. Den dyreste jobben er rehabilitering av Prinsens gate 26, der bare fasaden beholdes. Alt annet rives og bygges opp på nytt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen humrer av det paradoksale i at Stortinget bygger innkjøring til et underjordisk anlegg på Stortinget innen for det som skal bli en bilfri sone.
Omfattende graving og omleggingSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen humrer av det paradoksale i at Stortinget bygger innkjøring til et underjordisk anlegg på Stortinget innen for det som skal bli en bilfri sone. Tore Stensvold

Omfattende graving og omlegging

Stortingets administrasjon opplyser at innkjøringen fra Rådhusgaten og gjennom betongtunnelen gjøres for å bedre sikkerheten.

Før kulverten kan støpes, må all teknisk infrastruktur som vann, avløp og signal- og strømkabler, fra Rådhusgata, under Nedre Vollgate og fram til Wessels Plass graves opp og legges om midlertidig.

Hele traseen skal spuntes på hver side for å sikre at masse ikke raser ut. Deretter støpes kulverten og teknisk infrastruktur legges tilbake. Kulverten blir innvendig på fem meter bred og totalt 1800 kvadratmeter.