KOMPLISERT: Johan Sverdrup-feltet har skapt stor optimisme hos Statoil, men prosjektet er nå forsinket på grunn av høye kostnader. (Bilde: Statoil)

ELEKTRIFISERING AV UTSIRAHØYDEN

Statoil: Vi er forsinket, rett og slett

Strømløsningen for Johan Sverdrup-feltet forsinker hele prosjektet.

Det har vært aktiv møtevirksomhet om elektrifisering på nyåret. Blant annet skal Statoil og Olje- og energidepartementet ha vært i møte, der det ble skissert to mulige elektrifiseringsløsninger.

Det ene alternativet var, ifølge Teknisk Ukeblads kilder, en 200 MW kabel som kunne forsyne hele Utsirahøyden med landkraft.

Den andre løsningen var under halvparten av dette, og innebar en løsning på rundt 80 MW. Etter hva Teknisk Ukeblad forstår vil denne løsningen bety at det ikke blir noen områdeløsning for hele Utsirahøyden, men kun til å dekke Johan Sverdrups kraftbehov i første fase av utbyggingen.

Det første alternativet skal ha blitt fremstilt som svært dyrt, det andre som overkommelig.

Vil komme i mål

Bakgrunnen skal ifølge Teknisk Ukeblads kilder være at Statoil er svært ivrige etter å komme i mål med et konseptvalg for Johan Sverdrup-prosjektet.

I tillegg kan en avklaring for Sverdrup gjøre at Statoil slipper innblanding fra de andre lisenspartnerne på Utsirahøyden slik at prosjektet ikke blir ytterligere forsinket.

Les også: Venstre og KrF: Å droppe elektrifisering er langt fra avgjort

Vil ha ned kostnadene

Ivar Aasheim, Statoils direktør for feltutvikling på norsk sokkel, sier til Teknisk Ukeblad at kostnadene for elektrifiseringen av Sverdrup-feltet fikk dem til å gå gjennom hele prosjektet på nytt.

– Vi fikk en ganske kraftig kostnadsøkning i forhold hva vi hadde trodd, derfor har vi gått gjennom konseptet en gang til og revurdert en del av sakene for å få ned kostnadene. Vi er forsinket, rett og slett, sier han.

– Blir dere i stand til å sikre en områdeløsning for Utsirahøyden med de løsningene dere vurderer?

– Det blir faktisk en del av konseptvalget om vi skal gå for en enkel løsning eller om vi skal gå for en områdeløsning. Vi får se på hva vi får til i dette prosjektet. Kostnader er en vesentlig bit av det. Strøm er dyrt, sier han.

Les også: BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Milliarder på spill

I dag bekreftet olje- og energidepartementet (OED) overfor NTB at en områdeløsning for kraft fra land til Sverdrup og de andre nye feltene i nærheten har vist seg å bli flere milliarder kroner dyrere enn tidligere antatt.

OED skriver i en e-post at oljeselskapene gis anledning til å vurdere alternative løsninger «som gir muligheter for en best mulig kraftløsning basert på kost-/nyttevurderinger for Sverdrup og området som helhet».

– Vits

Bellona-leder Frederic Hauge er i harnisk over at OED åpner for å gi selskapene mulighet til å bestemme selv.

– Erna Solberg har gang på gang lovet å forsterke klimaforliket. Det er ingenting annet enn en vits hvis ikke regjeringen holder fast på forutsetningen om at Utsirahøyden skal elektrifiseres. Går de vekk fra den, betyr det et totalhavari for klimaforliket, sier han.

– Den som tror at det er nok med minimumsløsning med del-elektrifisering tar grundig feil. Utsirahøyden er en sjeldent god anledning til å unngå store, unødvendige klimagassutslipp fra oljeindustrien, og hele området må elektrifiseres, sier han.

Les også: Ambisjonen om å starte Johan Sverdrup-produksjonen i 2018 ryker

– Ikke for enhver pris

Andre nestleder i Stortingets energi og miljøkomité, Nikolai Astrup (H), sier på sin side at man ikke skal elektrifisere for enhver pris.

– Ettersom norsk sokkel er en del av EUs kvotesystem må det være en grense for hva vi er villige til å betale for å redusere utslipp som gjenoppstår et annet sted. På generelt grunnlag må elektrifiseringsprosjekter sees i lys av det, sier han.

– Når det gjelder Utsirahøyden, kjenner jeg ikke detaljene i de ulike scenariene for elektrifisering. Men det er ikke slik at vi skal elektrifisere for enhver pris. Det må være lønnsomt, sier han.

Les også:

Statoil benekter forsinkelser og uenigheter i Sverdrup-lisensen

Dette er det viktigste for oljebransjen i 2014

Gassturbinen på Edvard Grieg vil kjøre uansett om det blir elektrifisering