Statoil har allerede tjent milliarder på oljesandoppkjøpet i Canada når de nå selger 40 prosent av sin andel til et thailandsk selskap. (Bilde: Scanpix)

Statoil tjener fett på oljesandprosjekt

Oljesandprosjektet Kai Kos Dehseh i Alberta har kostet Statoil omkring 21 milliarder kroner i oppkjøp og investeringer siden 2007. Ut fra det beløpet skulle 40 prosent være verdt minst 8,4 milliarder kroner.

Statoil var eneeier, men har nå solgt 40 prosent av prosjektet til det thailandske selskapet PTT Exploration and Production (PTTEP) for 2,28 milliarder amerikanske dollar, eller 13,7 milliarder norske kroner.

– Denne transaksjonen understreker kvaliteten på våre ressurser i Canada og viser vår evne til å skape verdier som oljesandoperatør, sier konsernsjef Helge Lund i Statoil i en pressemelding.

Klar for produksjon

Transaksjonen må nå godkjennes av canadiske myndigheter og vil ha gyldighet fra 1. januar 2011. Ettersom Statoil beholder en andel på 60 prosent, skal selskapet fungere som ledende partner og være operatør for prosjektet.

– Vi er godt i rute med utviklingen og regner med å starte produksjonen i første kvartal 2011, sier informasjonssjef Bård Glad Pedersen i Statoil til NTB.

Han bekrefter at selskapet er fornøyd med andelssalget og at det ikke er uventet at de har tjent godt på prosjektet allerede:

– Salget bekrefter at dette er et attraktivt område. Dessuten er vi svært fornøyd med å ha fått inn en partner som deler våre ambisjoner om å utvikle oljesandanlegget på en positiv måte, sier Glad Pedersen.

Ikke presset

Å utvinne den tunge oljen fra oljesandlagene under bakken er en komplisert og kostbar prosess med store CO2-utslipp. Derfor har Statoil blitt kritisert for å ha kjøpt seg inn i prosjektet i Canada. Martin Norman i Greenpeace er svært fornøyd med at Statoil nå selger andeler.

– Nedsalget er et viktig steg i riktig retning og viser at vår kampanje mot det skitne tjæresandprosjektet virker. Selskapet har tydeligvis tatt signalene fra både Greenpeace og andre profesjonelle eiere om at tjæresand ikke hører hjemme i porteføljen til Statoil, sier Norman.

Glad Pedersen benekter derimot at Statoils andelssalg er et resultat av press om å selge seg ut.

– Det har hele tiden vært vår strategi å redusere vår andel fra 100 prosent til 60 prosent. Det følger andre transaksjoner vi har gjort, blant annet Peregrino-feltet i Brasil. Vi gjør det slik for å optimalisere risiko- og strategiprofilen for vår globale portefølje, sier han.

Rett partner

Statoil understreker at deres teknologiplan har som formål å øke verdier gjennom høyere produksjon og en reduksjon i CO2-utslipp og energibruk.

– PTTEP deler fullt ut våre ambisjoner i den videre utviklingen av oljesandvirksomheten i Canada. Det inkluderer effektiv og ansvarlig drift, der vi vil bruke den beste tilgjengelige teknologien for å minimere miljøpåvirkningen, sier Glad Pedersen.

Dette er likevel ikke bra nok for norske motstandere.

– Vi gir oss ikke før Statoil er ute av oljesand, sier miljøpolitisk talskvinne i KrF, Line Henriette Hjemdal.

Hun har ingen illusjoner om bakgrunnen for andelssalget:

– Jeg skulle ønske at dette var et signal om en sterkere vektlegging av samfunnsansvar i Statoil, og et første tegn på at selskapet er på vei ut av oljesand. Denne transaksjonen virker dessverre heller å være et strategisk partnerskap for å styrke Statoils satsing på oljesand, uttaler Hjemdal.