Statoil er usikre på om det lønner seg å bygge et nytt LNG-anlegg på Melkøya. (Bilde: Anders J. Steensen)

Statoil: – Rør og LNG er like dyrt

  • Olje og gass

Dette er LNG

LNG - Liquefied Natural Gas - er flytende naturgass som hovedsakelig består av metan, men også noe etan samt andre hydrokarboner og nitrogen.

For at gassen skal kondensere må den kjøles til under -160°C. Volumet reduseres da ca. 600 ganger, og muliggjør effektiv transport og lagring.

LNG blir hovedsakelig benyttet for å forenkle frakt av gass over store avstander. Dette gjøres i spesialbygde gasstankskip.

På ankomstterminalene regasifiseres LNGen og sendes inn i gassrørnettet eller til lokal industri eller gasskraftverk. Mindre mengder LNG kan også distribueres videre med tankbiler til lokale brukere, f. eks. gassdrevne skip eller kjøretøy.

Kilde: wikipedia.org

BERGEN: Før sommeren skal Statoil bestemme seg for om det skal bygges ut et nytt LNG-anlegg på Melkøya eller om gass fra Barentshavet.

– Vanskelig valg

Mange har synspunkter på hva som vil svare seg. Men det er fremdeles høyst usikkert hvilken løsning Statoil vil lande på.

– Det er et vanskelig valg å ta. Investeringskostnadene for et gassrør på 900 kilometer og et nytt LNG-anlegg er omtrent det samme. Og foreløpig ser LNG ut til å ha litt høyere operasjonskostnader enn et rør, sier Geir A. Owren, prosjektleder for Snøhvit Videreutvikling i Statoil.

– Barentsrør er drømmetenkning

– Fleksibilitet viktig

Han sier det er fordeler og ulemper med begge løsningene.

– Det vil være billigere å legge på ekstra kapasitet med en rørløsning, men vi har foreløpig ikke tilstrekkelig gassressurser til å forsvare utvidet kapasitet. Og LNG gir fleksibilitet til å selge til ulike markeder.

Andre regnestykker

Gassco la nylig frem en rapport som konkluderte med at det var mer lønnsomt å legge en rørledning enn å utvide kapasiteten til Melkøya.

Men Gassco bruker et annet beregningsgrunnlag enn Statoil.

– Vi baserer våre beregninger på et 32 tommers rør. Vi har foreløpig ikke nok ressurser til å fylle et rør med større kapasitet. Gasscos regnestykker tar utgangspunkt i at det skal finnes mer ressurser, og forutsetter at det skal bygges ut et 42 tommers rør, sier Owren.

Hemmelig gasskraftavtale sikret strøm

Lenge til rør

Han forteller at et eventuelt LNG-anlegg vil være på plass i 2018, mens en rørledning ikke vil komme før 2022 fordi det foreløpig ikke er plass til mer gass i rørledningen Åsgard Transport i Norskehavet som det tenkt koblet til.

Statoil har tidligere vurdert å vente med å produsere tilleggsressursene på Snøhvit til det var ledig kapasitet i det eksisterende anlegget.

Men dette er ikke lenger aktuelt.

Vokser stadig

– Ressursene i Snøhvit er økt fra 190 til 290 milliarder sm 3. Årsakene til dette er blant annet at vi har identifisert et større potensial ved bruk av offshore kompresjon og ved å ta med Snøhvit Nord og Tornerose. Vi tar også høyde for at det kommer tredjepartsfelt inn.

Hvis Statoil skulle produsert alt dette i det eksisterende LNG-anlegget, måtte de holdt produksjonen oppe til 2050.

Gassen i Barentshavet er stengt inne: Ikke Støre-rør uten Lofoten

– Snøhvit er verdens beste LNG-fabrikk