Lekkasje: Det oppstod gasslekkasje i et stigerør på Visund i helgen. (Bilde: Statoil)

Statoil og Ptil gransker juks: Avslørte falske sertifikater på Visund

  • Olje og gass

Lørdag oppstod det en gasslekkasje på Visund-feltet. Lekkasjen i et stigerør som frakter olje og gass fra brønn A21 til Visund-plattformen, ble oppdaget da produksjonen skulle stenges at alle stigerørene skulle inspiseres.

Visund er en av fire installasjoner hvor Statoil har oppdaget at det har vært jukset med materialsertifikater for stigerørskomponenter. De tre andre er for øvrig Snorre, Veslefrikk og Norne.

Nå melder Statoil at stigerørene på Veslefrikk, Snorre A, Norne og Åsgard A og B skal granskes som følge av hendelsen på Visund. Både Statoil og Petroleumstilsynet har mobilisert for å få oversikt over materialjukset som er oppdaget på norsk sokkel.

For tidlig

Petroleumstilsynet skal granske hendelsen på Visund vil sannsynligvis stille spørsmål om materialsertifikatene.

Pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun, sier det er for tidlig å si om det er noen sammenheng mellom hendelsen på Visund og uregelmessighetene med materialsertifikater til stigerørskomponenter.

– Vi er helt i oppstartsfasen av granskningen, så det kan vi ikke si noe om foreløpig.

Les også: Statoil og Ptil gransker Visund parallelt

Statoil heldige

Statoil sier de ikke har indikasjoner på noen sammengheng mellom de aktuelle komponentene og lekkasjen.

– Hendelsen på lørdag skal som kjent granskes av både Ptil og Statoil. Men vi har ingen indikasjon på at det er sammenheng, fordi komponentene der det har vært uregelmessige sertifikater sitter i endene av stigerøret og ikke der hvor lekkasjen trolig har oppstått. Vi har tidligere gjennomført undersøkelser overfor leverandøren av stigerørene og fått bekreftet at de ikke har brukt komponenter fra den aktuelle underleverandøren, sier kommunikasjonssjef i Statoil, Ola Anders Skauby.

Ifølge opplysninger Teknisk Ukeblad har fått skjedde lekkasjen 20 meter unna plattformen. Statoil hevdet i helgen at lekkasjen var lengre unna.

– Det som ble sagt lørdag var at gass ble observert 150-200 meter fra plattformen. Mye tyder på at selve lekkasjen oppstod i stigerøret i nærheten av plattformen, men de videre undersøkelsene vil slå fast mer eksakt lokasjon for lekkasjen, sier Skauby.

Gunstige forhold

Lekkasjen på Visund skjedde under gunstige forhold for Statoil. Ettersom stigrørene skulle inspiseres var brønnen stengt, og derfor lekket det bare ut gass som var i stigerøret. Det meldes fra plattformen om at det bare var bobler på overflaten, mens det ved en stor lekkasje koker i sjøen.

I tillegg skal lekkasjen ha oppstått rundt 20 meter fra selve plattformen. Dermed var det aldri frykt for at plattformen kunne synke som følge av manglende flyteevne, noe som det ble antatt kunne skjedd på Snorre A under en gassutblåsning i 2004.

Statoil var også heldige med det gunstige været. Vinden blåste gassen bort fra installasjonen, slik at man unngikk antennelsesfare.

Marulk Eni
MARULK: Statoil fikk først vite om sertifikatforfalskningene gjennom det Eni-opererte Marulk-prosjektet som bygges i tilknytning til Norne. ENI Norge

Alvorlig sak

Teknisk Ukeblad skrev forrige uke om materialjukset på stigerørskomponenter. Saken blir tatt svært alvorlig, men det ble ikke vurdert å være sikkerhetsrisiko knyttet til uregelmessighetene.

– Vi følger fortsatt opp denne saken både mot Statoil og andre berørte operatører - som foreløpig er Talisman og Norske Shell, sa pressetalsmann i Ptil, Ole-Johan Faret. Han fortalte at Statoil ble informert av leverandøren NKT Flexibles om at det var oppdaget forfalskede materialsertifikat for smidde endekoblinger og pull-inn hoder fra britiske Special Forged Products (SFP) Ltd.

Les også: Gasslekkasje på Visund-plattformen

69 forfalskede sertifikater

– Vi ble informert om denne saken av Statoil 1. mars. Den samme dagen rapporterte Talisman inn dette som en hendelse i forbindelse med utbygging på Rev. Det mest kritiske slik vi ser det, er knyttet til motstandsdyktighet mot sprøbrudd i endekoplinger på fleksible stigerør i drift.

Ifølge Ptil har NKT foreløpig gått gjennom 671 sertifikater av 725 med mulige uregelmessigheter. Totalt 69 sertifikater er identifisert som forfalsket, hvorav syv er knyttet til Statoil.

Les også: Statoil krever omstilling i leverandørindustrien

Egen task-force

Statoil etablerte umiddelbart en egen oppfølgingsgruppe som samarbeider med NKT for å avdekke hvilke problemer dette kan skape. De foreløpige konklusjonene går på at det omhandler endekoblinger i karbonstål og at det ikke er funnet signifikant økt risiko for at alvorlige hendelser skal inntreffe som følge av dette.

Tormod Huseby, leder for Statoils arbeidsgruppe, sa til Teknisk Ukeblad at saken blir tett fulgt opp av Statoil.

– Vi tar denne saken veldig alvorlig. Det er etablert en arbeidsgruppe for tett oppfølging av NKT Flexibles, kartlegging av omfang og kontinuerlig risikovurderinger.

Ifølge Huseby viser det seg så langt at kvalitetsavviket på smidde endekomponenter begrenser seg til tre stigerør i drift, samt leveranser til pågående prosjekter. Totalt gjelder det sju leveranser til Statoil.

Les også:

Svakheter ved komponentene

Etter gjennomgang av resultatet for hver enkelt av disse syv komponentene har Statoil konkludert med at det er svakheter ved disse, men at dette ikke har sikkerhetsmessig betydning som innebærer endring i drift. For noen av tilfellene er avviket innenfor krav i gjeldende designkode. Og i to av tilfellene er konklusjonen at komponentene ikke er lastbærende, og derfor ikke vurdert å utgjøre noen økt risiko.

Ptil følger også opp Talismans og Norske Shells granskning av problemet.

– Det som er viktig er at operatørene skaffer seg kunnskap om avvik og uregelmessigheter, og så gjennomfører konkrete vurderinger av om dette påvirker risikoen ved bruk av det konkrete utstyret, sa Faret.

Les også:

Marulk klar for utbygging

Nå tar det av for nordnorsk leverandørindustri

Store utfordringer for offshoreindustrien