Statoil Mariner-prosjekt blir en produksjons-, bore- og boligplattform med stålunderstell og en flytende lagringsenhet. (Bilde: Statoil)

Statoil har planene klare for Mariner

Det valgte konseptet består av en produksjons-, bore- og boligplattform med et stålunderstell og en flytende lagringsenhet.

Mariner-prosjektet har gjennom mye hardt vær, og senest i år truet Statoil med å avslutte investeringene i prosjektet etter at Storbritannias finansminister George Osborne foreslo en skatteøkning.

Svært tung olje

Skatteøkningene ville vært på nærmere 20 milliarder kroner for Statoil. Men britiske myndigheter bestemte seg for å øke terskelen for skattelettelser for marginale felt. Dermed kunne Statoil gjenoppta feltutbyggingen.

Mariner-prosjektet består av den tyngste oljen som noensinne er utvunnet offshore. Fremdriftsplanen til Bressay-prosjektet følger også utbyggingsplanen, men ligger et år etter Mariner for å sikre erfaringsoverføring og synergieffekter, skriver Statoil i en pressemelding.

Lagt frem i Aberdeen

Selskapet la frem utbyggingsplanene på konferansen SPE Offshore Europe i Aberdeen i dag.

– Etter en periode med uvisshet er jeg stolt over å kunne si at de to viktige utbyggingsprosjektene Mariner og Bressay er tilbake på sporet. Det at vi kan gjenoppta utviklingen av disse prosjektene er viktig for Statoil og våre partnere, i tillegg til Storbritannia og Aberdeen-regionen, sier Statoils konserndirektør for Utvikling og Produksjon internasjonalt, Peter Mellbye.

Største ikke-utviklede

Siden Mariner-prosjektet ble oppdaget for 30 år siden har prosjektet vært gjennom en rekke utviklingsstudier og ulike operatører.

Feltene er de største ikke-utviklede feltene på britisk sokkel, med utvinnbare reserver på 600 millioner fat totalt. Likevel er lønnsomheten marginal på grunn av den tunge oljetypen, og krevende utvinningsmetoder.

Mange brønner

Statoil tror deres erfaring fra tungolje blant annet fra Grane-feltet på norsk sokkel og Peregrino-feltet i Brasil, vil gjøre utbyggingen lettere for dem.

Klar for Peregrinos utfordringer

Lav gjennomstrømningsmengde og tidlig vanninntrenging før at det er behov for mange brønner, kunstig løftning og en prosess som er utviklet for å håndtere store væskemengder og olje-/vannemulsjoner.

52 mrd NOK

Trenger 65 dollar fatet

Samlet sett har Mariner- og Bressay-prosjektet en investering på 6 milliarder pund, tilsvarende 52 milliarder kroner.

Ifølge Statoils beregninger vil prosjektet bety fast arbeid for 700 personer, hovedsakelig lokalt ansatte.

Endelig investeringsbeslutning for prosjektet vil bli tatt sent i 2012 og oppstart av produksjon vil være sent i 2016.