En dyse til: WaterBoost fungerer ved å sprøyte inn vann foran innsugningsventilene som kjøler ned temperaturen i sylinderne når det trengs høyt effektuttak. (Bilde: Bosch WaterBoost skal ikke reintrodusere dampmaskinen, men gjøre bensinmotoren litt sprekere og mindre tørst.)

BOSCH WATERBOOST

Sprøyter inn vann: Slik skal motoren bruke mindre drivstoff

Bensinmotoren er fremme i rampelyset igjen etter at dieselmotoren så å si er dømt som «miljøkriminell».

Men det er ikke til å stikke under en stol at den ikke kan konkurrere på virkningsgrad. Derfor legges det hoder i bløt over hele verden for å få mer ut av det dyrebare drivstoffet.

Nylig kunne vi rapportere om Nissans nye motor med variabelt kompresjonsforhold som kommer på markedet neste år.

Riktig så revolusjonerende er ikke Bosch nye system for vanninjeksjon, men alle monner drar.

Spesielt når de på sikt kan legges sammen. TU skrev om dette i fjor, men da var det et system under utvikling. Nå er det et produkt som Bosch ønsker å selge til alle som lager bensinmotorer.

Mens Nissans variable kompresjon vil ha mest å si for å øke virkningsgraden på lav og middels belastning vil Bosch nye system for vanninjeksjon slå mest ut ved høy motorbelastning.

Dyr kjøling

Problemet når man presser motoren, eller når turtallet er høyt, er at det utvikles veldig mye varme.

Løsningen er å sprøyte inn mer bensin enn motoren trenger til forbrenningen.

Fordampingen brukes til å kjøle ned forbrenningskamrene.

Dyr kjøling, med andre ord, spesielt når kjølevæsken er belagt med alle mulige avgifter uten å bidra til fremdriften.

Vann i stedet for bensin

Motorer med den nye teknologien har injektordyser for vann i innsugingsmanifolden. De får vann fra en slags lavtrykks common rail, en trykksylinder som fungerer som et et felles trykkreservoar for alle dysene, som gjør at man slipper en pumpe per injektor.

I stedet for å øke bensinmengden når kraftbehovet stiger, sprøytes det inn vann som gjør samme jobben.

Vannet fordamper i sylinderen uten at det går ut over forbrenningen. Det er nok til å kjøle ned motoren.

Spesielt motorer med turbo vil dra nytte av vanninjeksjon, sier Bosch. De ser for seg at dette kan bli mer attraktivt for motorprodusenter etter hvert som bensinmotorene får turbo, krymper i volum og sylinderantall.

Da er det behov for å kunne ta ut mer, eller i det mindre samme toppytelse, uten at det går ut over forbruk og utslipp.

Se Bosch forklare vanninjeksjonen i denne skrytevideoen:

Bedre for bilen og miljøet

Effektiv kjøling gjør det mulig å endre på tenning og innsprøytning for å hente ut mer kraft, men det er lavere forbruk Bosch helst vil markedsføre.

De oppgir at vanninjeksjon kan redusere drivstofforbruket med opptil 13 prosent.

Det høres mye ut, og stikkordet er nok dessverre «opptil». Under vanlig belastning har neppe vanninjeksjonen stor betydning, men for de som vil kjøre fort, eller er litt tunge på gasspedalen, vil systemet ha betydning.

Bosch oppgir at i den fremtidige, mer realistiske forbrukstesten, WLTC - Worldwide harmonized Light-duty Test Cycle - vil vanninjeksjonen slå ut med inntil fire prosent lavere forbruk. Og ditto lavere CO2-utslipp.

Kjølingen bidrar til høyere gasstetthet, det vil si mer oksygen i motoren, og bidrar til at motorer med slik vanninjeksjon kan få opptil fem prosent mer ytelse.

I tillegg får motorkonstruktørene litt mer å gå på når de setter ulike parametere, og det kan øke ytelsen ytterligere.

Ikke mye vann

Det beskjedne virkeområdet har i det minste en fordel. Systemet bruker lite vann.

Det går ikke med mange milliliter vann for hver tiende mil, og vanntanken, som krever destillert vann, må bare etterfylles for hver 300. mil.

Det er heller ikke krise om den går tom. Det eneste som skjer er at motoren benytter bensin i stedet for vann til kjøling når den belastes hardt.

Er det kaldt ute vil vannet fryse til is når bilen står parkert, men det er ikke skadelig. Isen tiner når man kjører, og da begynner systemet å virke igjen.

Vannkjøling

Bosch har jobbet med direkte vanninnsprøytning i mange, år og den første bilen, BMW M4 GTS, er allerede på markedet med systemet.

Her har nok motoringeniørene tenkt mer på ytelse enn på miljø, for vanninjeksjonen tillater at de endrer både tenningstidspunkt og innsprøytningskarakteristikk.

Men de har i det minste vært i stand til å øke både effekt og dreiemoment betydelig uten at det har gått ut over forbruk og utslipp.

Det finnes flere systemer for vanninjeksjon på ettermarkedet, men WaterBoost ser ut til å bli det første i omfattende bruk. Bosch forteller at de forhandler med mange av de store bilprodusenten, men de vil ikke oppgi navn. De tror systemet vil komme i omfattende bruk fra 2019-modellene.

Kommentarer (53)

Kommentarer (53)