Daimlers kinesiske foretak Denza selger en Mercedes B-klasse-basert bil med 62 kilowattimers batteri i Kina. (Foto: )

ELBILMARKEDET

Forventer massedød blant elbilprodusenter

Kina har opplevd en elbilboom de siste årene. Ikke nødvendigvis fordi det har vært et skrikende behov for slike biler i markedet, men fordi kommunistpartiet har vært svært rundhåndet med subsidiene.

Ikke bare til forbrukere, men også til bilprodusenter. Det har ført til et skred av selskapsetableringer.

Landets elbilindustri består av over 200 selskaper. Nå kan 95 prosent av disse gå svært usikre tider i møte, skriver Bloomberg.

De viser til en kinesisk avis med tette bånd til myndighetene, som skriver at det er bekymringer om hvor nyttig dette er.

Mange små leverandører er ikke i stand til å konkurrere mot store, globale aktører.

4000 bilmodeller under utvikling

BYD, verdens største elbilprodusent, selger mange eksemplarer av e6, en kinesisk elbil med lang rekkevidde og stor batteripakke.
BYD, verdens største elbilprodusent, selger mange eksemplarer av e6, en kinesisk elbil med lang rekkevidde og stor batteripakke. Foto: BYD

Dermed ligger det an til at de svakeste aktørene med teknologi som ikke er konkurransedyktig blir kuttet, og ikke får så mye som en yuan i subsidier. Disse vil trolig ikke overleve uten slik støtte, og beskyldes for å være spekulanter.

Mange av de som har søkt støtte er aktører som i utgangspunktet ikke lager biler, men for ekspempel bildeler. 

I øyeblikket skal det være rundt 4000 ulike bilmodeller under utvikling, skriver de. I snitt produserte hver elbilprodusent i landet rundt 3000 biler i snitt. 

Under bilmessen i Beijing i fjor var det hele 147 forskjellige elbiler og ladehybrider på utstilling, skriver Automotive News.

I mai i år hadde kinesiske myndigheter brukt nærmere 40 milliarder kroner på subsidier.

Vurderer å sette tak

Industri- og IT-departementet i landet vurderer å begrense antallet til ti selskaper, skriver Bloomberg. Tallet vil ikke inkludere store, etablerte aktører som BYD og SAIC. De øvrige selskapene må møte representanter for myndighetene jevnlig, og må ha tillatelse til å sette i gang produksjon av biler.

De aktuelle kandidatene må også sørge for å ha 17 teknologier, inkludert et system for å teste og kontrollere bilenes ytelse og stabilitet, et system for reservedeler, og mulighet for å resirkulere batterier.

Ifølge den kinesiske avisen The Economic Daily, vil 90 prosent av dagens elbilprodusenter ikke ha muligheten til å leve opp til slike krav i løpet av to år.

Bare to har fått støtte

Likhetene med Mercedes-Benz B-klasse er ikke tilfeldig. Denza er et Daimler-foretak som selger biler basert på Mercedes-modeller.
Likhetene med Mercedes-Benz B-klasse er ikke tilfeldig. Denza er et Daimler-foretak som selger biler basert på Mercedes-modeller. Foto: Denza

Så langt har bare to søkere fått godkjenning; Beijing Electric Vehicle Group, som eies av BAIC, Hyundai og Daimler, og Hangzhou Changjiang Passenger Vehicle Co, som eies av FDG Electric Vehicles. 

Førstnevnte planlegger å bygge en fabrikk i Beijng som kan produsere 70 000 biler i året.

LeEco, Karma Automotive og WM Motor har planer om å søke om produksjonsstøtte.

Myndighetene skal videre fase ut støtteordningen fra 2020, slik at det ikke oppstår en situasjon hvor produsenter er avhengig av statsstøtte for å overleve.

Tre millioner biler i året innen 2025

Kina er verdens største marked for såkalte «ny energi-kjøretøy», som inkluderer hybrider, brenselcellebiler og batteribiler. I fjor ble det ifølge den kinesiske bransjeforeningen for bilprodusenter solgt 331 092 slike kjøretøy i 2015. 

Myndighetene har satt seg som mål at det skal produseres tre millioner slike kjøretøy i året innen 2025. 

For å komme dit, subsidieres kjøretøyene med så mye som 60 prosent av innkjøpsprisen. Forutsetningen er at bilen er produsert i Kina, og kan gå minst 50 kilometer helelektrisk.

At bilen må være produsert i Kina er hovedårsaken til at en rekke vestlige bilprodusenter har etablert fellesforetak med kinesiske bilprodusenter, og selger varianter av egne modeller i landet, i stedet for å bare importere biler.

Økt elbilandel er viktig for å få ned luftforurensingen i kinesiske storbyer. Målet er at den kinesiske bilparken i snitt skal ha en forbruk på 0,5 liter pr mil innen 2020.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)