Dronen er laget for å mingle med fotgjengere på fortauet. (Bilde: Starship Technologies)
Dronen er bygget med hyllevaresensorer. (Bilde: Starship Technologies)

LEVERINGSDRONER PÅ HJUL

Snart kan denne komme på døra di

Skype-grunnleggere med buddrone-prosjekt.

Det har vært mye snakk om autonome droner som skal fly pakker rett hjem på døra. Amazon og Google jobber med slike.

Problemet med dem er at de krever mye utvikling, og de må gå overens med øvrig lufttrafikk. Det er ambisiøse prosjekter som fortsatt er mange år inn i fremtiden.

Akkurat dette vil estiske Starship Technologies enkelt og greit hoppe over. De har lansert en selvkjørende drone på hjul, som kan levere på døra. Når den kommer frem, får du et varsel på mobilen din, og du kan gå ut og hente leveransen.

Planen er at de skal starte opp allerede neste år. Selskapet er grunnlagt av Skype-medgrunnleggerne Janus Friis og Ahti Heinla.

Rusler avgårde

Selve dronen har en kapasitet tilsvarende omtrent to handleposer. Dermed kan den fungere til å levere dagligvarer på døra. Med en last på 10 kg har den en rekkevidde på inntil 5 kilometer fra lager til kunde.

Hastighet er imidlertid ikke et stort poeng her, da dronen beveger seg med en hastighet på 6,5 kilometer i timen, eller omrent like fort som du går.

Lav hastighet vil gjøre det mulig for dronen å ta i bruk fortau, og at den kan fungere samme sted som det er gående. Det er forenklende sammenlignet med en løsning som skal kjøre på sammen med biltrafikk.

En operatør skal være i stand til å gripe inn dersom noe uforutsett skjer.

Dronen er bygget med hyllevaresensorer.
Dronen er bygget med hyllevaresensorer. Starship Technologies
Løsningen er ikke tilenkt urbane områder med mange fotgjengere. Til New York Times sier Heinla at den er tiltenk forstadsområder, og mindre befolkede urbane nabolag, hvor det ikke er så mange fotgjengere.

Kan gå i trapper

Dronen er utstyrt med seks hjul, og skal være i stand til å forsere hindringer ganske lett. Den skal også være i stand til å kjøre i trapper. Mottakeren av innholdet i dronen kan følge ferden via en app, og kan låse opp lasterommet ved hjelp av denne appen.

Selskapet ser for seg at dette kan være et produkt for dagligvarehandelen og budfirma. Selv antar de at kostnaden vil være 10 til 15 ganger lavere enn ved tradisjonelle leveringer med bud, enten i bil eller til fots.

Tanken er at kunden skal operere en flåte med droner fra et sentralt lager, og bruke disse for å holde prisen nede. Om lageret også er operert av roboter, slik som for eksempel Kompletts lager, kan behovet for lønnsutgifter bli enda lavere.

I pressemeldingen skriver Heinla at den største delen av fraktkostnaden er den siste biten av transportetappen, og at droner laget av hyllevare vil bidra til å redusere denne.

Starship skriver at de nå demonstrerer prototyper, og at de første pilottjenestene skal startes opp i USA, Storbritannia og andre land neste år.