Sikkert og usikkert: Det nye (hvite) batteriet som er bygget av japanske industriceller erstatter det usikre litiuumpolymerbatteriet fra Kina. Det har litt mindre kapasitet, men nok til å drive radioen i 24 timer som Pinell Go er oppgitt til. (Bilde: ORV)
Radiokonstruktør: Sivilingeniør Andreas Erlandsen hos TT Micro har konstuert Pinell Go. Nå har han jobbet intenst for å få frem et nytt sikkert batteri og etablere et erstatingsprogram for å bytte ut det usikre batteriet så raskt som mulig. (Bilde: ORV)

PINELL GO

15 prisbelønte norske radioer brant opp. Nå må TT Micro bytte 40.000 batterier

Selskapet ble rammet av feil i kinesiske batterier.

Det norsk selskapet TT Micro er rammet av litium-batterienes mørke side. Ørsmå forurensinger i batteriprodusentens produkter gjør at de må tilbakekalle 40 000 radioer. Et stort apparat er satt i gang for å bytte de usikre batteriene med et nykonstruert sikkert et.

Litiumholdige batterier kan være farlige. Det vet vi fra svært mange episoder rundt om i verden gjennom mange år. Vi husker hvordan Boeing fikk problemer med batteriene ombord Her er Dreamliner-problemet .

Det ble svært dyrt. Men neppe så kostbart som da Sony i 2006 måtte erstatte batterier for et par milliarder kroner. Uheldigvis stoppet ikke problemene.

Slike tilbakekallinger har det vært mange av, helt opp til nå. Både for Sony og mange andre. Her om dagen tok en elektrisk enhjuling i Norge fyr på grunn av batterikortslutning og Apple måtte nylig tilbakekalle 200 000 Beats-høyttalere.

Les også: Slik får du maksimalt ut av mobilbatteriet

Produksjonsfeil

Dessverre for det norske selskapet TT Micro har deres kinesiske batterileverandør slarket med kvalitetskontrollen. En slark som får store konsekvenser for selskapet som står bak de eneste Etter 40 år produseres det norske radioer igjen

Av over 40 000 solgte radioer har de fått vite om 17 tilfeller av alt fra overoppheting til nedsmelting. Det kan de ikke akseptere. Nå er de i ferd med å bytte batterier i alle radioene.

Det blir veldig dyrt for dem. Den kinesiske batteriprodusenten, som daglig produserer 150 000 batterier, har ikke vist seg fra den kundevennlige siden selv om de har ansvar for produksjonsfeilen. Og rettssystemet i Kina er ikke som i Norge, hvor dette hadde vært en opplagt sak.

Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier

Uflaks x 2

For det norske selskapet er dette bare nok en runde med uflaks. Tidligere i år tente en NAV-klient på bygningen de holder til i. Han ville ta hevn på NAV-kontoret på Skullerud som ligger i samme bygning. Nå er de på plass i nye lokaler i nærheten og jobber på spreng med å skifte batterier i alle GO-radioene.

– Vi kan ikke hvile før alle radioene vi har solgt har byttet batteri. Dette er en radio vi har brukt veldig mye penger og tid på å utvikle og vi er svært stolte av den og alle prisene den har fått. I 2013 ble den kåret til årets radio. Men kundene våre skal vite at vi står bak den. Vi har utviklet et nytt batteri på rekordtid og gir oss ikke før vi har byttet ut alle sammen, sier markedsansvarlig og gründer, i TT Micro, Tom Vedvik.

Han forteller at de har fått tilbakemeldinger på to radioer som har tatt fyr og 15 til med sterk varme- og røykutvikling. Selskapet har gått bredt ut for å informere kjøperne. De har annonsert, snakket med pressen og sender ut brev og e-poster til adresser de har fått fra forhandlerne. I tillegg har mediaoppslagene fått folk til å sende inn radioen for batteribytte.

– Vi oppsøker forhandlere som har radioer på lager og bytter ut de kinesiskproduserte batteriene med de nyutviklede japanske batteriene. Alle de oppgraderte radioene blir merket, både på emballasjen og på selve radioen.

Les også: Slik får du ladet mobilen uten stikkontakt eller PC

Grundig analyse

– På oppdrag av TT Micro har vi analysert de kinesiske batteriene. Det er ulike måter å konstruere batterier på for å minimere risikoen for termiske hendelser. Vi har testet forskjellige produksjonsserier og sett på oppbygging, batterikjemi, elektronikk og analysert dem for mulige forurensinger.

– Vi fant litt av hvert som isolert og tilsammen vil øke risikoen for overoppheting. Spor av forurensinger og ujevnheter i produksjonskvaliteten kan være nok til at enkelte celler kan overopphetes som følge av intern kortslutning, sier teknisk direktør i Grenland Energy Lars Ole Valøen.

Hans inntrykk er at TT Micro gjorde et godt stykke forarbeid og gjorde forsøk på å evaluere batteriene etter beste evne, men det er ikke alltid like lett å sikre seg mot slike hendelser.

Spesielt når batteriprodusenten anbefales som underleverandør av radioprodusenten. Sterk fagkunnskap i produktutviklingsfasen er derfor utrolig viktig for å sikre seg mot uheldige utfall.

Les også: 5 tips til raskere mobillading

Radiokonstruktør: Sivilingneiør Andreas Erlandsen hos TT Micro har konstuert Pinell Go. Nå har han jobbet intenst for å få frem et nytt sikkert batteri og etablere et erstatingsprogram for å bytte ut det usikre batteriet så raskt som mulig.
Radiokonstruktør: Sivilingeniør Andreas Erlandsen hos TT Micro har konstuert Pinell Go. Nå har han jobbet intenst for å få frem et nytt sikkert batteri og etablere et erstatingsprogram for å bytte ut det usikre batteriet så raskt som mulig. ORV

Japansk batteri

– Da TT Micro fattet mistanke til de kinesiske batteriene henvendte de seg til oss for å se om vi kunne komme opp med et nytt og mye tryggere batteri. Det originale batteriet var av litiumpolymertypen, men det vi foreslå et basert to standard litium-ion celler av typen 18650, sier teknisk sjef for batterier Odd-Leif Lien i elektronikkselskapet Hans H. Schive..

– Selskapet var naturlig nok svært opptatt av sikkerhet og den batteritypen vi foreslo var et basert på industrielle celler. De er beregnet på mye tøffere bruk og er ikke den typen vi vanligvis finner i forbrukerprodukter.

Det er den samme battericellen som sitter i Tesla og andre elbiler, som har ekstreme krav til sikkerhet, ifølge han.

Det nye batteriet har ifølge Lien tre ulike nivåer med sikkerhet bygget inn i selve cellene. De har to sikkerhetsmekanismer som trer inn ved for høy varmeutvikling.

Den ene forhindrer overoppheting (isolerende metalloksid lag) og den andre bryter kretsen (PTC, Positive Temperature Coeffisient) om det skulle skje. Cellen har også en overtrykksventil som forhindrer eksplosjon om det skulle oppstå en feil.

En annen mekanisme vil også bryte kretsen ved trykkøkning (Current Interrupt Device). I tillegg til sikkerheten i cellen er de nye batteripakkene utstyrt med tre ulike sikkerhetsmekanisme i styringselektronikken.

– Battericellene er produsert av Panasonic. De har fabrikker i mange land, inklusive Kina, men disse batteriene kommer fra Japan hvor den høyeste sikkerheten kan garanteres. Fra å være ha et sikkerhetsproblem er Pinell GO nå kanskje den sikreste batteridrevne radioen på markedet, sier Lien.

Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte