Bomstasjonene på begge sider av Oslofjordtunnelen forsvinner trolig i 2012. Da er de nødvendige 1,3 milliarder kronene hentet inn fra bilistene. (Bilde: Wikipedia commons)

Snart gratis under Oslofjorden

  • Bygg

En voldsom trafikkvekst gjennom Oslofjordforbindelsen gjør at det blir slutt på bompenger tre år tidligere enn beregnet.

Gratis i 2012

– Prognosene i dag er så positive at vi trolig kan stoppe bompengeinnkrevingen i løpet av 2012, i stedet for 2015 som planlagt, opplyser direktør Sigmund Aasly i bompengeselskapet til Vegen og vi – Statens vegvesens egen avis.

Oslofjordtunnelen kostet 1,3 milliarder kroner og ble åpnet 29. juni 2000. Denne gjelda er nå redusert til 530 millioner kroner.

Ifølge Oslofjordtunnelens egne nettsider koster det 55 kroner for biler og 120 kroner for tunge kjøretøy å passere tunnelen.

Ras og oversvømmelse

Men de første par årene var trafikken på Rv23 under Oslofjorden svært laber. I 2001 viste målinger at bare fem prosent av tungtrafikken valgte tunnelen mellom Måna ved Drøbak og Verpen i Hurum.

Flere tilfeller av driftsstans hjalp heller ikke på. I 2003 ble den oversvømmet etter svikt i pumpesystemet. Senere samme år raste tolv tonn stein ned fra tunneltaket og ned på veibanen. Da var tunnelen stengt i en uke. I 2004 var den stengt i tre og en halv måned på grunn av rasfare.

Oslofjordtunnelen stengt

Tunnelvann fortsatt en gåte<b>Tunnelvann fortsatt en gåte </b>

Tunnel stengt i tre måneder<b>Tunnel stengt i tre måneder</b>

Solid økning

Men siden da har trenden snudd. Tunnelen beregnet årsdøgntrafikk (ÅDT) på 4.400 biler i døgnet. Ifølge Vegvesenet var ÅDT i 2007 på over 6.000 biler. Og i første halvår har trafikkveksten økt med ti prosent og dermed også inntektene.

Nå er også tungtrafikken på det som betegnes som et normalnivå.

Hysteri om tunnelsikkerhet