SIKRING: Nesten 14.000 m3 sprøytebetong ble brukt for å sikre Oslofjordtunnelen. (Bilde: Gaute Christensen, Statens Vegvesen)

Tunnel stengt i tre måneder

Dette er klart etter at en ekspertgruppe nå er ferdig med å undersøke tunnelen. I en rapport anbefaler den geologiske ekspertisen flere kortsiktige og langsiktige sikringstiltak.

- For at arbeidene skal kunne gjennomføres mest mulig effektivt, og for å være sikker på at trafikantene er trygge, tilrår ekspertgruppen at tunnelen holdes stengt. Arbeidene er ikke planlagt i detalj. Vi håper derfor at arbeidene lar seg gjennomføre på kortere tid. Det avhenger blant annet av hvor mye som kan utføres sikringsarbeid parallelt, sier distriktsvegsjef i Stor-Oslo Lene Mürer.

Geologene konkluderer med at det er lite sannsynlig at det vil skje flere ras i tunnelen etter at det anbefalte sikringsarbeidet er utført. Samtidig som geologene har saumfart tunnelen, har Vegvesenet jobbet på spreng med å utbedre tre områder med stort innslag av leire. Geologene har også funnet andre områder og punkter hvor fjellet får ekstra sikring før tunnelen åpnes igjen.

- I og med at stengningen blir såpass langvarig, undersøker vi muligheten for å utvide det eksisterende ferjetilbudet mellom Drøbak og Hurum. Det må skje i samarbeid med lokale myndigheter, sier Mürer.

Vegvesenet har også bestemt seg for å endre vedlikeholdsrutinene i tunnelen. Når den åpner igjen, får Oslofjordtunnelen skjerpet kontroll og bedre kontrollrutiner.

Vegdirektør Olav Søfteland vil, på bakgrunn av det inntrufne, nå gjennomgå hele tunnelprosjektet, fra begynnelse til slutt. Arbeidet er under forberedelse og hensikten er å ettergå planer, risikovurderinger, ansvarsforhold og arbeidets utførelse