Spapchat-sjef Evan Spiegel mener det kun er et spørsmål om tid før tech-boblen sprekker. (Foto: Kjetil Gjesdal)

IT-BOBLEN

Snapchat-sjefen tror teknologiboblen vil sprekke

– Bare et spørsmål om tid.

Til tross for beskjedene inntekter, er verdivurderingene av Snapchat skyhøye. For to år siden takket Snapchat-sjef Evan Spiegel nei til tre milliarder dollar for tjenesten. Nå tror Spiegel at det bare er et spørsmål om tid før tech-boblen sprekker.

– Når du i flere land har nærmest nullrente eller negativ rente og myndigheter som trykker penger, så gjør folk mer risikable investeringer. Jeg tror det vil komme en korreksjon, uttalte Spiegel.

– Vi vet ikke når, men det er definitivt noe vi tar høyde for i planene våre, fortalte han nylig i et intervju med re/code.

Les også: Ny app lar deg strømme live fra hvor som helst

Minner om 2000

«Det er ville tilstander i Silicon Valley. To år gamle selskaper blir verdsatt til milliardbeløp (...)», skrev nylig The New York Times.

Ifølge den amerikanske storavisen begynner folk å se konturene av det som skjedde i 2000. De nevner Ubers nylig innhenting av 1,5 milliarder dollar i fersk kapital og meldingstjenesten Slack, som nylig ble verdivurdert til 2,8 milliarder dollar.

Også New York Times peker på avkastningstørste investorer som med rekordlave renter har fått økt risikovilje. Gründerbedrifter har til og med klart å lokke til seg kapital fra fond som tidligere ikke ville tatt en slik risiko.

Les også: Hvis du vil lykkes her, sjekk de 20 som investerer mest i startup-selskaper

Tviler på ny dot com-bobble

Samtidig uttalte Marc Andreessen, en av Silicon Valleys mektigste venturekapitalister nylig at dot com-boblen var en isolert hendelse.

– I 2000 hadde du femti millioner mennesker på internett, og antallet smarttelefoner var null. I dag har du tre milliarder internettbrukere og to milliarder smartphones. Det er Pong versus Nintendo, sa han nylig i et intervju med The New Yorker.

Mannen har plassert pengene sine i selskaper som Facebook, Foursquare og Pinterest.

Les også: Slik unngår du å kaste bort arbeidsdagen på sosiale medier