Å fjerne sosiale medier-apper på telefonen er et av tipsene for å bruke mindre tid på disse mediene. (Foto: Flickr)

SOSIALE MEDIER

Slik unngår du å kaste bort arbeidsdagen på sosiale medier

Omfattende bruk i arbeidstiden, viser ny undersøkelse.

Arbeidsgivere som ikke tillater privat bruk av sosiale medier på jobb er gammeldagse. Det mener i alle fall flere arbeidstagerne som selv bruker sosiale medier på jobben. Og det er det mange av oss som gjør.

Over halvparten av de som svarte i Manpowers Work Life-undersøkelse sier at de bruker sosiale medier i privat sammenheng på jobben. Over 40 prosent mener også at det er akseptert. 

Mer enn ti prosent av de spurte sier også at de bruker sosiale medier i privat sammenheng i opp mot en halvtime hver dag.

Ikke overraskende er det Facebook som topper listen over sosiale medier vi bruker mest tid på:

  • Facebook - 79 prosent
  • SnapChat - 34 prosent
  • LinkedIn - 30 prosent
  • Instagram - 28 prosent
  • Google+ - 27 prosent
  • Twitter - 24 prosent
  • Pinterest - 6 prosent

Det kan også sees i sammenheng med at åtte av ti har en profil på Facebook. Andelen som har en profil på de ulike sosiale mediene er gjennomgående høyere blant de under 30 år, og spesielt SnapChat og Pinterest er det stor forskjell på de yngste og de eldste.

Les også: Sjekk hvilke yrkesfordommer folk har

Ikke lov med sosiale medier

Undersøkelsen viser at knapt tre av ti har en arbeidsgiver med retningslinjer for privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden.

Beate Sire Dagslet, advokatfullmektig i Nito, kjenner tilfeller hvor ledelsen i bedriften har forbudt bruk av sosiale medier i arbeidstiden.

– Etter hva jeg kjenner til er det svært få tilfeller. Mitt inntrykk er at det stort sett fritt fram for bruk av sosiale medier mens du er på kontoret, sier Dagslet.

Hun sier slike forbud var mer vanlig før.

– For 15 år siden var det mange arbeidsgivere som stengte tilgang til nett med tanke på at arbeidstakere skulle være mer effektive. Jeg tror ikke det hjalp på effektiviteten. Man bør heller la de ansatte bruke sosiale medier innen rimelighetens grenser og til nytte for bedriften.

Dagslet legger til at hun har hørt om tilfeller der arbeidsgiver bruker aktivitet på sosiale medier som argument mot arbeidstaker, men kjenner ikke til tilfeller hvor det alene er brukt som oppsigelses grunn

Les også: Slik endret de kontorlandskapet for å få bedre arbeidsmiljø

7 råd til å styre tiden på sosiale medier

Entreprenør og forfatter Ibrahim Husain skriver for nettbladet Lifehack. Han har definert noen råd for hvordan unngå overforbruk av sosiale medier.

  • Ta tiden på hvor mye tid du bruker på nett. Bruker du mer tid enn du har satt av, så logg ut uansett hva du gjør der.
  • Husk at man kan ringe. Det å ringe kan ofte spare det mer tid og være mer personlig.
  • Begrens antall nettverk du er med. Du trenger ikke være med på alle sosiale medier.
  • Bruk sosiale medier mer effektivt. For eksempel ikke følg absolutt alle som følger deg på Twitter. Ha heller færre følgere slik at det blir lettere å følge med og samhandle med dem.
  • Prioritér. Bruk verktøyene bare når jobben er gjort eller når du har pause. Ikke bruk tiden på oppdatere din profil eller endre dine bilder når du må jobbe.
  • Slutt å prokrastinere. Ofte går man på Twitter og Facebook fordi man ikke ønsker å gjøre jobben. Bli klar over det. Gjør jobben din.
  • Fjern sosiale medier apper fra mobilen – du må ikke ha alle sammen på mobilen.

Les også: Dette er tegnet på at sjefen driver med tomprat

Bruker sosiale medier for å utsette ting

Fagansvarlig i HR-Norge Jan Wiese forklarer at de fleste har nok opplevd fristelsene til å vike unna krevende eller kjedelige oppgaver.

– Mange mener at problemet vokser. Det blir sagt at Facebook og Twitter aldri ville vært det samme uten økt, global prokrastinering. Derfor kan det også være ønskelig å kontrollere denne tendensen, sier Wiese.

Prokrastinering eller unnvikelseshandling kan vare alt fra få minutter til uker og måneder.  Årsaken til det er ofte behovet for å unngå ubehageligheter og angsten som kan oppstå når man må begynne eller avslutte en oppgave.

– Det er ikke oppgaven i seg selv som er ofte problemet, men at vi må ut og inn av ulike komfortsoner. Det er overgangene til et annet fokus eller tilstand som plager oss.

– Vær bevisst selve overgangen. Gjør dem til gode opplevelser. Da slipper man å drive en streng,disiplinerende form for selvinstruksjon, sier Wiese.

Bildet i saken er publisert under en Creative Commons-lisens.

Les også: Her tillater de joggebukse på jobb