Tesla har oppdatert Autopilot til å bruke radarsensoren frittstående. (Foto: Tesla)

TESLA AUTOPILOT

Slik skal Tesla gjøre Autopilot tryggere

Setter radaren i førersetet.

Tesla har oppgradert Autopilot – programvaren som gjør at selskapets biler delvis kan kjøre seg selv i gitte situasjoner.

I den kommende versjon 8 som skal slippes snart, blir det mer fokus på at føreren må følge med på veien, og radaren i bilen er gitt nye muligheter.

Nyhetene skal ifølge Elon Musk potensielt gi tre ganger så høy sikkerhet sammenlignet med kjøring uten Autopilot.

– Jeg vil understreke: Dette betyr ikke perfekt sikkerhet. Perfekt sikkerhet er egentlig et umulig mål. Det handler om å øke sannsynligheten for sikkerhet, det er det eneste som er mulig, sa Musk under en pressekonferanse etter presentasjonen av Autopilot-oppdateringen, ifølge Electrek.co.

– Når du nærmer deg de store talls lov, blir det mer og mer gjeldende. Jeg tror vi har 160.000 biler eller noe sånt, snart 200.000 biler, og etter hvert kommer vi til å ha millioner av biler som reiser milliarder av miles i året. Selv om noe har en av en milliards mulighet, vil det aldri være null dødsfall, og det vil aldri være null skader, sa Musk.

Elon Musk sier at Autopilot aldri vil kunne forhindre enhver ulykke.
Elon Musk sier at Autopilot aldri vil kunne forhindre enhver ulykke. Foto: Eirik Helland Urke

Endringene de nå utfører, ville ifølge Musk ha redusert sannsynligheten for en kollisjon lignende dødsulykken hvor en Tesla-fører i Florida omkom tidligere i år.

Blir strengere

Den første endingen blir at bilen blir strengere på å følge med på at føreren faktisk holder i rattet. Om rattet slippes for lenge, vil bilen deaktivere Autopilot, og kjøre til siden.

Den største endringen fra et teknisk ståsted er at radarsensoren i bilen nå tar over som førstefiolinist.

Til nå har Autopilot basert seg på stereokamera for å lese omgivelsene foran bilen, mens radaren har supplert med informasjon. Nå er det motsatt: Programvaren vil nå bruke radaren som en frittstående sensor, og er ikke knyttet opp mot bildeprosessering.

Radaren brukes frittstående

I en bloggpost skriver Tesla at radaren opprinnelig var tenkt å støtte det kamerabaserte systemet, men at de nå vil bruke radaren alene. 

Det til tross for noen utfordringer et slikt radarsystem har. En radar vil se metall som et speil, skriver Tesla.

Plast og treverk vil være gjennomsiktig for en radar. En brusboks kan oppfattes som et stort objekt i veien dersom den konkave bunnen peker mot bilen.

Altså er det ikke bare bare å ta i bruk radaren som en frittstående sensor. Om bilen bråbremser for en brusboks er man kanskje like langt. Å hive seg på bremsene er ikke helt heldig i tett trafikk heller.

For å løse dette, har Tesla tatt i bruk en mer detaljert punktsky, som settes sammen til en 3D-modell. Hvert tidels sekund oppdateres denne modellen, slik at det er lettere å avgjøre hvorvidt noe beveger seg.

Det gjør det også mulig å vurdere om et objekt som i første omgang kan tolkes som å være en stillestående lastebil i veien, faktisk er noe annet som ikke utgjør en fare.

Kan se forbi bilen foran

Tesla Autopilot leser trafikken rundt seg, og kan selv avgjøre hvordan den best tar seg frem. Systemet er også en integrert del av Teslas sikkerhetspakke.
Tesla Autopilot leser trafikken rundt seg, og kan selv avgjøre hvordan den best tar seg frem. Systemet er også en integrert del av Teslas sikkerhetspakke. Foto: Tesla

Et annet triks er at bilen vil være i stand til å se forbi bilen foran.

Radarsignalet vil reflekteres av veien, og sendes under og på siden av bilen foran. Dette signalet gis en unik signatur, og ved å tolke refleksjonen kan den avgjøre om det er en hindring i veien foran denne bilen.

Metoden skal fungere selv om bilen foran er svært lav, ifølge Musk. 

Radaren skal for øvrig også være i stand til å se et stort dyr i veien, som en elg. Mindre dyr, som hjort, vil imidlertid være et problem, ifølge Musk.

Må lære hvor det er broer og skilt

Ved å ta i bruk radaren i stedet for å basere seg først og fremst på kamera, kommer et annet problem: Broer over veien, eller skilt over veibanen, kan oppfattes som hindringer. For å håndtere dette skal Tesla ta i bruk flåtelæring.

De samler inn informasjon om hvor slike objekter befinner seg, og sammenligne førerens handlinger med hvordan bilen ville reagert på egen hånd. Dersom flere biler passerer et objekt uten å stanse, vil dette objektet listes som trygt. Denne informasjonen sendes til alle biler med Autopilot.

I fremtiden vil bilen da holde igjen når den kommer til slike objekter, og sjekke mot kameradata for å avgjøre at det faktisk ikke er en hindring i veien. Om systemet forventer en kollisjon, vil den øke bremsekraften, og først bremse for full kraft om systemet avgjør med 99,99 prosent sikkerhet at en kollisjon kommer.

Reduserer sannsynlighet for skader

Tesla skriver at løsningen ikke alltid vil kunne hindre en kollisjon, men at hastigheten vil være lav nok til at sannsynligheten for alvorlige skader vil reduseres.

Resultatet skal ifølge Tesla være at bilen så godt som alltid vil bremse når det er en faktisk hindring i veien. 

I den nye oppdateringen har det også kommet en rekke andre forbedringer. Blant annet vil europeiske biler i liten grad kunne kjøre forbi i høyre felt, og avgjøre om en bil foran deg er i ferd med å skifte felt basert på bruk av blinklys. 

Autostyring

Om bilen kjøres uten Autopilot, og er i ferd med å forlate veibanen, vil den varsle om dette dersom den merker at føreren ikke dreier på rattet. Den vil også automatisk aktiverer autostyring for å unngå kollisjon dersom sannsynligheten for dette er svært høy.

En annen nyhet er at gjentatt ignorering av varsler om å holde i rattet vil deaktivere Autopilot til bilen har vært parkert. 

Musk sa på pressekonferansen at brukere som er vant med Autopilot er de som har høyest sannsynlighet for å ignorere advarsler fra systemet, og at det er disse brukerne de ønsker å holde i ørene.

Den nye oppdateringen skal rulles ut innen to uker.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)