Statoil har vist frem nye og mer utviklede skisser av sin subsea on slim legs-løsning. (Bilde: Hereema)

SUBSEA ON SLIM LEGS

Slik skal «subsea-dödaren» hjelpe Statoil bort fra dyre jackuper

Små, ubemannede plattformer med mobile boremoduler.

BERGEN: Det var på kapitalmarkedsdagen til Statoil i februar i år at selskapet presenterte sitt neste konsept for å få ned kostnadene på grunt vann.

Skissen som ble presentert, «Subsea on slim legs», eller «subsea-dødaren», er i utgangspunktet enkle, ubemannede plattformer.

Ved hjelp av en jackup kan Statoil dermed operere på vanndyp opp til 150 meter. 

Kort fortalt går konseptet ut på å plassere juletrær og annet utstyr på toppen av små, ubemannede plattformer istedenfor på havbunnen, slik Teknisk Ukeblad omtalte konseptet tidligere i år.

Bytter våte juletrær med tørre

På UTC – Underwater Technology Conference – i Bergen denne uken, presenterte Statoil nye, mer utviklede skisser.

Prosjektdirektør Anders Opedal fortalte nemlig at løsningen lar seg kombinere med en mobil boremodul, slik at man kan operere uten å være avhengig av dyre jackuprigger.

Den mobile boremodulen kan flyttes fra plattform til plattform. Og den kan fungere dypere enn 150 meter.

– Begrensningene med konseptet vi presenterte i februar, var vanndyp og grunnforhold. Men om vi bygger mobile boremoduler og plasserer denne oppå den ubemannede plattformen, kan vi nå et dyp på 200 meter uten å være avhengige av jackup, sa Opedal på konferansen.

Opedal anslo potensielle besparelser på opp mot 30 prosent per brønn, og at den viktigste driveren er å bytte våte juletrær med tørre.

Les også: Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge

For små for Asia

Ikke nok med det, men Statoil står for øyeblikket over et reelt konseptvalg, der man står mellom en ren subsea-løsning, eller en løsning med en ubemannet plattform.

– Nå, fire måneder etter kapitalmarkedsdagen, står vi overfor et reelt konseptvalg mellom subsea og en ubemannet plattform. Dette er på Oseberg Future Development, sa Opedal på konferansen.

Statoil bekrefter i etterkant disse opplysningene for Teknisk Ukeblad.

Opedal pekte også på flere andre fordeler med dette konseptet, både på HMS-fronten, men også for norsk industri.

– Siden plattformene er ubemannede, er det en svært begrenset HMS-risiko knyttet til dette, sa Opedal.

– Plattformene er dessuten for små til å bli bygget i Asia. Det er derfor en flott mulighet for norske leverandører, forklarte prosjektdirektøren.

Les også: Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen

Slår ikke luften ut av jackup-ballongen

Tord Aasen Augestad, analytiker hos Arctic Securities, sier til Teknisk Ukeblad at dette konseptet ikke vil være spesielt truende for jackup-markedet, men at det kan bli tyngre for subsea-leverandørene.

– Det er klart, hvis dette vil fungere, så vil jackupmarkedet synke på lang sikt. Men dette kommer ikke til å slå luften ut av jackup-ballongen. Det tar i så fall 10-20 år, og da er de fleste av dagens jackuper ute, sier han.

– At man prøver å redusere kostnader er ikke overraskende. Klarer man det, så er dette i utgangspunktet bra, og det vil ikke være dramatisk for jackupmarkedet. Det eksisterende markedet retter seg mot eksisterende infrastruktur, forklarer han.

Han tror derimot det vil være en større trussel for de som driver med subsea-utvikling.

– Om noe, så er det subsea-leverandørene som vil merke dette, slik jeg har forstått konseptet, sier Aasen Augestad.

Les også:

Oljeselskapene setter bort mer subsea til serviceselskap

– Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende

Hun skal kunne ligge 30 år permanent i et av verdens mest værharde områder